De fors hogere winst is te danken aan voortdurende kostendiscipline in combinatie met een nadruk op duurdere modellen met een hogere marge. Ook de geografische spreiding van de activiteiten speelde een positieve rol. VW kon daardoor de gevolgen van de tekorten aan chips en kabelbomen verminderen ‘door bronnen te verplaatsen binnen haar belangrijkste markten in Europa, China en de Amerika’s’.

Batterijproductie

Volkswagen zal de komende tijd vooral de nadruk leggen op de Verenigde Staten. Daar mikt het op een marktaandeel van 10 procent tegen 2030. Batterij-elektrische voertuigen spelen een hoofdrol in die strategie. VW Groep wil in dat kader in de VS een fabriek bouwen voor de productie van batterijcellen. In China gaat het bedrijf eveneens verder met de elektrificatie. Over Europa of de Europese markten wordt in het kwartaalbericht niets gezegd. Wel wordt nog vermeld dat de marge bij Skoda terugviel door de verdere afwikkeling van de activiteiten in Rusland.

Lees ook:
Dealers geven importeurs rapportcijfer 6,6