BMW Group is één van de eerste autobedrijven die gebruik maakte van het afschaffen van de regel dat buitenlandse bedrijven minder dan de helft van hun Chinese ‘dochters’ mogen bezitten. De Duitsers hebben begin februari hun belang in BMW Brilliance Automotive opgevoerd van net onder de 50 naar 75 procent. Dat betekent dat omzet, winst en ook de 23.000 werknemers van het Chinese bedrijf nu meetellen bij BMW Groep. BAA heeft zodoende tot het eind van het kwartaal bijna 3,3 miljard aan omzet opgeleverd.
Hoge prijzen
BMW Group kon, net als veel collega’s, ook profiteren van hogere prijzen en de positieve ontwikkelingen in de occasionmarkt bij de verkoop van leaseauto’s. Verder werden de uitgaven voor R&D met ruim 8 procent opgevoerd naar bijna 1,4 miljard euro. Dat geld ging vooral naar verdere elektrificatie en digitalisering van het productengamma.
Chiptekort
Door de tekorten aan chips en andere materialen kwam het aantal afgeleverde BMW’s ruim 7 procent lager uit op 519.796. Mini wist de afleveringen nagenoeg op peil te houden met 75.487 exemplaren terwijl Rolls-Royce met 1.624 stuks bijna 18 procent meer automobielen aan haar klanten kon overhandigen.
Lees ook:
Winst BMW Groep naar 12 miljard euro