China is nu derde auto-exporteur in de wereld

Chinese autofabrikanten richten zich steeds meer op buitenlandse markten. Dat leidt ertoe dat China nu de op twee na grootste auto-exporteur ter wereld is, na Japan en Duitsland.

China wil autofabrikanten meer ruimte geven

Vorig jaar werden ruim twee miljoen in China gebouwde auto’s geëxporteerd. Japan is koploper met 3,82 miljoen eenheden gevolgd door Duitsland met 2,3 miljoen stuks. Zuid-Korea exporteerde 1,52 miljoen auto’s en is nu in de top drie verdrongen door de Chinezen.

75 procent groei

In de eerste twee maanden van dit jaar nam de export vergeleken met 2021 weer toe met 75 procent naar 410.000 voertuigen, meldt de China Automotive Manufacturers Association (CAAM). Aangetekend moet wel worden dat bedrijven als Toyota, de Volkswagen Groep of Hyundai/Kia ook grote aantallen auto’s buiten hun thuisland bouwen. Die worden niet als zodanig meegenomen in de exportcijfers.

Europa

De Chinese fabrikanten richten hun exportpijlen tot nu toe vooral op buurlanden in Azië en Australië, op het Midden-Oosten en in beperkte mate op Afrika. Maar het succes van hun elektrische modellen in verschillende Europese landen leidt ook tot een toename van de uitvoer naar Europa. Dat krijgt ook een sterke ‘boost’ van de gigafabriek van Tesla in Shanghai die veel auto’s voor buiten China bouwt. Vorig jaar was van de in totaal uitgevoerde 310.000 elektrische voertuigen de helft een Tesla.

Lees ook:
Chinese autoproducenten worstelen met sterk gestegen lithiumprijs

China is nu derde auto-exporteur in de wereld - Automobielmanagement.nl

China is nu derde auto-exporteur in de wereld

Chinese autofabrikanten richten zich steeds meer op buitenlandse markten. Dat leidt ertoe dat China nu de op twee na grootste auto-exporteur ter wereld is, na Japan en Duitsland.

China wil autofabrikanten meer ruimte geven

Vorig jaar werden ruim twee miljoen in China gebouwde auto’s geëxporteerd. Japan is koploper met 3,82 miljoen eenheden gevolgd door Duitsland met 2,3 miljoen stuks. Zuid-Korea exporteerde 1,52 miljoen auto’s en is nu in de top drie verdrongen door de Chinezen.

75 procent groei

In de eerste twee maanden van dit jaar nam de export vergeleken met 2021 weer toe met 75 procent naar 410.000 voertuigen, meldt de China Automotive Manufacturers Association (CAAM). Aangetekend moet wel worden dat bedrijven als Toyota, de Volkswagen Groep of Hyundai/Kia ook grote aantallen auto’s buiten hun thuisland bouwen. Die worden niet als zodanig meegenomen in de exportcijfers.

Europa

De Chinese fabrikanten richten hun exportpijlen tot nu toe vooral op buurlanden in Azië en Australië, op het Midden-Oosten en in beperkte mate op Afrika. Maar het succes van hun elektrische modellen in verschillende Europese landen leidt ook tot een toename van de uitvoer naar Europa. Dat krijgt ook een sterke ‘boost’ van de gigafabriek van Tesla in Shanghai die veel auto’s voor buiten China bouwt. Vorig jaar was van de in totaal uitgevoerde 310.000 elektrische voertuigen de helft een Tesla.

Lees ook:
Chinese autoproducenten worstelen met sterk gestegen lithiumprijs