Autofabrikanten waarschuwen dat EV-doelen te optimistisch zijn

Steeds meer leiders van grote autobedrijven waarschuwen dat de productiedoelstellingen voor elektrische auto’s niet te halen zijn. Dat komt door de nog altijd aanhoudende verstoringen in de leveringsketen maar ook doordat er van sommige essentiële grondstoffen en materialen, met name lithium, niet voldoende voorhanden is.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

“Ons doel om in 2030 20 miljoen elektrische auto’s per jaar te bouwen is een aspiratie, niet een belofte. We zouden kunnen struikelen en ons doel niet halen,’’ aldus Tesla-baas Elon Musk tijdens een conferentie van de Financial Times waar het EV-probleem breed is besproken. “De snelheid waarmee iedereen fabrieken voor batterijen bouwt, kan vermoedelijk maar net de snel-veranderende markten waarin we opereren aan,’’ verwoordde Carlos Tavares van Stellantis. Hij waarschuwde al verschillende keren eerder voor de te eenzijdige nadruk op elektrisch als aandrijving voor voertuigen.

Minder juichend

Zelfs Herbert Diess van de Volkswagen Groep, één van de grootste pleitbezorgers voor EV’s, denkt dat ‘veel mensen nu toch wel te optimistisch zijn’. “We hebben energie, laadnetwerken, infrastructuur, auto’s, batterijen en grondstoffen allemaal nodig om van elektrische auto’s een wereldwijde realiteit te maken.’’ De Financial Times concludeert: “De toon was een stuk minder juichend dan in voorgaande jaren. Niet één van de aanwezige autobazen kondigde dit keer hogere doelen voor de productie van EV’s of van batterijen aan.’’

Lees ook:
Dit jaar al ruim 9.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht

Autofabrikanten waarschuwen dat EV-doelen te optimistisch zijn - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten waarschuwen dat EV-doelen te optimistisch zijn

Steeds meer leiders van grote autobedrijven waarschuwen dat de productiedoelstellingen voor elektrische auto’s niet te halen zijn. Dat komt door de nog altijd aanhoudende verstoringen in de leveringsketen maar ook doordat er van sommige essentiële grondstoffen en materialen, met name lithium, niet voldoende voorhanden is.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

“Ons doel om in 2030 20 miljoen elektrische auto’s per jaar te bouwen is een aspiratie, niet een belofte. We zouden kunnen struikelen en ons doel niet halen,’’ aldus Tesla-baas Elon Musk tijdens een conferentie van de Financial Times waar het EV-probleem breed is besproken. “De snelheid waarmee iedereen fabrieken voor batterijen bouwt, kan vermoedelijk maar net de snel-veranderende markten waarin we opereren aan,’’ verwoordde Carlos Tavares van Stellantis. Hij waarschuwde al verschillende keren eerder voor de te eenzijdige nadruk op elektrisch als aandrijving voor voertuigen.

Minder juichend

Zelfs Herbert Diess van de Volkswagen Groep, één van de grootste pleitbezorgers voor EV’s, denkt dat ‘veel mensen nu toch wel te optimistisch zijn’. “We hebben energie, laadnetwerken, infrastructuur, auto’s, batterijen en grondstoffen allemaal nodig om van elektrische auto’s een wereldwijde realiteit te maken.’’ De Financial Times concludeert: “De toon was een stuk minder juichend dan in voorgaande jaren. Niet één van de aanwezige autobazen kondigde dit keer hogere doelen voor de productie van EV’s of van batterijen aan.’’

Lees ook:
Dit jaar al ruim 9.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht