VW levert bijna 40 procent minder auto’s af

De problemen met chips en andere onderdelen hebben nog altijd ernstige gevolgen voor de Volkswagen Groep. In april leverden alle merken samen 516.500 nieuwe voertuigen af, dat was 303.300 ofwel 37,8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. In maart kwam de Volkswagen Groep nog op 655.800 voertuigen, dat was toen 31,4 procent minder dan een jaar eerder.

Audi is het zwaarst getroffen want dat kwam met 101.900 stuks ruim 40 procent lager uit. Volkswagen zit zowel bij de personenauto’s als bij de bestelwagens ook rond dat percentage. VW personenauto’s blijft met 262.100 stuks wel veruit het grootste merk binnen de groep. Skoda kwam niet verder dan 53.000 stuks ofwel ruim 37 procent minder terwijl Seat/Cupra met 33.200 auto’s bijna 32 procent moest inleveren. Porsche hield met 24.000 exemplaren de schade nog enigszins beperkt op 16,5 procent terwijl er van de luxe merken Lamborghini en Bentley samen met 2.200 automobielen toch nog 7 procent meer aan de klanten werden afgeleverd.

China

Geografisch gezien vallen de grootste klappen in China, juist de grootste nationale markt voor de Volkswagen Groep. Daar werden in april niet meer dan 142.800 auto’s afgeleverd, de helft minder dan in april 2021. Duitsland en de rest van West-Europa zijn in deze maand met 197.700 nieuwe auto’s voor het eerst in lange tijd ook weer belangrijker geweest voor de productie van VW en de zustermerken dan de fabrieken in China.

Lees ook:
EV-business VW draait op volle toeren

VW levert bijna 40 procent minder auto’s af - Automobielmanagement.nl

VW levert bijna 40 procent minder auto’s af

De problemen met chips en andere onderdelen hebben nog altijd ernstige gevolgen voor de Volkswagen Groep. In april leverden alle merken samen 516.500 nieuwe voertuigen af, dat was 303.300 ofwel 37,8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. In maart kwam de Volkswagen Groep nog op 655.800 voertuigen, dat was toen 31,4 procent minder dan een jaar eerder.

Audi is het zwaarst getroffen want dat kwam met 101.900 stuks ruim 40 procent lager uit. Volkswagen zit zowel bij de personenauto’s als bij de bestelwagens ook rond dat percentage. VW personenauto’s blijft met 262.100 stuks wel veruit het grootste merk binnen de groep. Skoda kwam niet verder dan 53.000 stuks ofwel ruim 37 procent minder terwijl Seat/Cupra met 33.200 auto’s bijna 32 procent moest inleveren. Porsche hield met 24.000 exemplaren de schade nog enigszins beperkt op 16,5 procent terwijl er van de luxe merken Lamborghini en Bentley samen met 2.200 automobielen toch nog 7 procent meer aan de klanten werden afgeleverd.

China

Geografisch gezien vallen de grootste klappen in China, juist de grootste nationale markt voor de Volkswagen Groep. Daar werden in april niet meer dan 142.800 auto’s afgeleverd, de helft minder dan in april 2021. Duitsland en de rest van West-Europa zijn in deze maand met 197.700 nieuwe auto’s voor het eerst in lange tijd ook weer belangrijker geweest voor de productie van VW en de zustermerken dan de fabrieken in China.

Lees ook:
EV-business VW draait op volle toeren