“PBV’s maken een belangrijk onderdeel uit van de transitie van de onderneming naar aanbieder van duurzame mobiliteit. Kia zet vol in op PBV’s en wil tegen 2030 leider zijn in dit segment. Het PBV-plan is een cruciaal onderdeel van Plan S-strategie waarmee Kia een wereldspeler wil worden in duurzame mobiliteitsoplossingen,’’ deelt het autobedrijf mee.

Toppositie

De productiehub voor PBV’s wordt geïntegreerd in de bestaande Hwaseong-fabriek van Kia in Korea. De fabriek kan in eerste instantie zo’n 100.000 PBV’s per jaar bouwen. Afhankelijk van de vraag in de markt kan de capaciteit worden vergroot naar 150.000 eenheden per jaar. “Deze speciale PBV-fabriek is een belangrijk onderdeel van onze Plan S-strategie, omdat Kia de toppositie op de wereldwijde PBV-markt wil claimen”, aldus Ho Sung Song, President en CEO van Kia Corporation. “We gaan deze nieuwe markt in eerste instantie verkennen met PBV’s die zijn gebaseerd op bestaande modellen, en vervolgens breiden we uit met dedicated PBV-modellen, die ook autonoom kunnen rijden.”

Nieuw platform

Wanneer de fabriek in de tweede helft van 2025 zijn deuren opent, wordt gestart met een middelgrote dedicated PBV. Dit wordt de eerste Kia gebaseerd op het ‘eS’-skateboardplatform dat speciaal is ontwikkeld voor PBV’s. Het nieuwe, schaalbare platform kan flexibel inspelen op de uiteenlopende wensen van gebruikers. Later gaat Kia zich ook richten op onder meer onbemande PBV’s van microformaat en voertuigen gericht op algemene logistiek en voedseltransport. Kia voorziet de line-up ook uit te breiden met personenshuttles en extra grote PBV’s die kunnen worden gebruikt als mobiele kantoren of winkels.

Lees ook:
‘Kia is op weg naar de nummer één positie’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding