Toyota wil autoprijzen liever niet verhogen

Toyota wil niet direct de prijzen van haar auto’s verhogen nu de kosten voor materialen en grondstoffen steil omhoog gaan. De Japanse autobouwer was in het boekjaar tot eind maart dit jaar al 4,6 miljard euro extra kwijt aan materialen.

Toyota (2022)

Dat is de grootste extra-kostenpost uit haar geschiedenis. Financieel directeur Kenta Kon vreest dat dat bedrag in het lopende financiële jaar zeker twee keer zo hoog uit zal komen.

Afhankelijk

“Sommige klanten kunnen een beetje hogere prijs betalen in reactie op de inflatie maar er zijn veel klanten die afhankelijk zijn van hun auto’s voor hun dagelijkse vervoer. Het is niet makkelijk om hen te vragen meer te betalen, alleen maar omdat we met hogere materiaalkosten en inflatie te kampen hebben.’’ Dat stelde Jun Nagata, Chief Communications Officer, tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van Toyota.

Voorkomen

Toyota wil het verhogen van de autoprijzen waar mogelijk voorkomen, aldus Nagata: “Ons uitgangspunt is dat we de prijzen bepalen aan de hand van een gedetailleerd onderzoek van elke regio en aanbod en of een prijsverhoging acceptabel zou zijn. We doen ons best om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen door alle aandacht te richten op kostenverbeteringen op de lange termijn.’’

Lees ook:
Productie Toyota op recordniveau

Toyota wil autoprijzen liever niet verhogen - Automobielmanagement.nl

Toyota wil autoprijzen liever niet verhogen

Toyota wil niet direct de prijzen van haar auto’s verhogen nu de kosten voor materialen en grondstoffen steil omhoog gaan. De Japanse autobouwer was in het boekjaar tot eind maart dit jaar al 4,6 miljard euro extra kwijt aan materialen.

Toyota (2022)

Dat is de grootste extra-kostenpost uit haar geschiedenis. Financieel directeur Kenta Kon vreest dat dat bedrag in het lopende financiële jaar zeker twee keer zo hoog uit zal komen.

Afhankelijk

“Sommige klanten kunnen een beetje hogere prijs betalen in reactie op de inflatie maar er zijn veel klanten die afhankelijk zijn van hun auto’s voor hun dagelijkse vervoer. Het is niet makkelijk om hen te vragen meer te betalen, alleen maar omdat we met hogere materiaalkosten en inflatie te kampen hebben.’’ Dat stelde Jun Nagata, Chief Communications Officer, tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van Toyota.

Voorkomen

Toyota wil het verhogen van de autoprijzen waar mogelijk voorkomen, aldus Nagata: “Ons uitgangspunt is dat we de prijzen bepalen aan de hand van een gedetailleerd onderzoek van elke regio en aanbod en of een prijsverhoging acceptabel zou zijn. We doen ons best om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen door alle aandacht te richten op kostenverbeteringen op de lange termijn.’’

Lees ook:
Productie Toyota op recordniveau