Mercedes-Benz: 75 procent investeringen naar topsegment

Mercedes-Benz gaat zich nog meer richten op het segment voor premium auto’s. Die auto’s leveren meer winst op dan goedkopere modellen. Meer dan 75 procent van de investeringen gaat naar het topsegment.

In 2026 moeten die auto’s zo’n 60 procent van de verkopen voor hun rekening nemen, heeft Mercedes-Benz in een verklaring meegedeeld. Het Duitse autobedrijf zegt hiermee ook te reageren op de snel toenemende vraag uit de markt naar dit soort dure voertuigen.

Productoffensief

In dit kader komt er ook een productoffensief van Maybach, AMG en C-Class ‘met hoogwaardige EV-kenmerken en een grotere individualisering’. Ook staat een Mythos-serie van hoogst exclusieve verzamelauto’s op de rol. De E-klasse moet een nieuwe benchmark neerzetten voor digitale klantervaringen terwijl er een apart elektrisch model wordt ontwikkeld voor de Chinese markt.

Marge

Met dat alles hoopt Mercedes-Benz een structureel hogere winstgevendheid en minder wisselvalligheid te bereiken. De marge als ‘pure play company’ in het luxe segment zou tegen 2025 opgevoerd moeten worden tot circa 14 procent ‘in gunstige marktomstandigheden.’ “Wat altijd al de kern van ons merk is geweest, wordt nu ook de kern van onze strategie: het luxe segment. Centraal daarbij staat ons doel om de meest gewenste auto’s ter wereld te bouwen,’’ legt CEO Ola Källenius uit.

Lees ook:
Mercedes-Benz boekt 19 procent meer winst

Mercedes-Benz: 75 procent investeringen naar topsegment - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz: 75 procent investeringen naar topsegment

Mercedes-Benz gaat zich nog meer richten op het segment voor premium auto’s. Die auto’s leveren meer winst op dan goedkopere modellen. Meer dan 75 procent van de investeringen gaat naar het topsegment.

In 2026 moeten die auto’s zo’n 60 procent van de verkopen voor hun rekening nemen, heeft Mercedes-Benz in een verklaring meegedeeld. Het Duitse autobedrijf zegt hiermee ook te reageren op de snel toenemende vraag uit de markt naar dit soort dure voertuigen.

Productoffensief

In dit kader komt er ook een productoffensief van Maybach, AMG en C-Class ‘met hoogwaardige EV-kenmerken en een grotere individualisering’. Ook staat een Mythos-serie van hoogst exclusieve verzamelauto’s op de rol. De E-klasse moet een nieuwe benchmark neerzetten voor digitale klantervaringen terwijl er een apart elektrisch model wordt ontwikkeld voor de Chinese markt.

Marge

Met dat alles hoopt Mercedes-Benz een structureel hogere winstgevendheid en minder wisselvalligheid te bereiken. De marge als ‘pure play company’ in het luxe segment zou tegen 2025 opgevoerd moeten worden tot circa 14 procent ‘in gunstige marktomstandigheden.’ “Wat altijd al de kern van ons merk is geweest, wordt nu ook de kern van onze strategie: het luxe segment. Centraal daarbij staat ons doel om de meest gewenste auto’s ter wereld te bouwen,’’ legt CEO Ola Källenius uit.

Lees ook:
Mercedes-Benz boekt 19 procent meer winst