Volgens het ministerie bespaart een ‘elektrische automobilist’ momenteel in de meeste gevallen meer dan de 1.725 euro die nog aan subsidie wordt uitgekeerd. “De regering is er altijd duidelijk over geweest dat de plug-in subsidie tijdelijk was en heeft ook eerder al de financiering bevestigd tot 2022/23. De regering gaat zich daarom nu concentreren op het wegnemen van de belangrijkste barrières voor de EV-transitie, waaronder openbaar laden, en de steun van andere voertuigen waar de overgang naar elektrisch een verdere ontwikkeling vereist”, zo laat het ministerie weten. In de praktijk betekent dat dat bijna 350 miljoen euro wordt uitgetrokken voor plug-in taxi’s, motoren, bestel- en vrachtwagens. Voor het opbouwen van een openbaar laadnetwerk heeft Londen al eerder 1,85 miljard euro beschikbaar gesteld.

De organisatie voor de Britse autosector Society of Motor Manufacturers and Traders denkt dat het schrappen van de subsidie ‘de verkeerde boodschap zendt naar automobilisten en naar een industrie die toegewijd blijft aan de net-zero ambitie van de regering’. ‘’We verwelkomen de blijvende steun voor nieuwe elektrische bestelwagens, taxi’s en aangepaste voertuigen maar zijn nu wel de enige grote Europese markt zonder koopstimulering voor EV’s en tegelijk het land met de meest ambitieuze plannen voor de acceptatie daarvan. Terwijl de sector nog niet aan het herstellen is en alle fabrikanten zich hebben toegelegd om belangrijk meer EV’s te verkopen dan de huidige marktvraag, komt dit besluit op het slechtst mogelijke tijdstip.’’