Een aantal klanten heeft al in november 2019, direct na de lancering van het nieuwe model, een bestelling geplaatst. Zij moeten uiteindelijk dus drie jaar wachten voordat ze die auto in ontvangst kunnen nemen. De e-mail is verschillende malen overgenomen op Rivianforums.com. Rivian, dat als mogelijke nieuwe opdrachtgever voor VDL Nedcar is genoemd, wijt het verdere uitstel aan de aanhoudende problemen in de leveringsketen en de opbouw van een eigen servicenetwerk. Klanten die in de buurt wonen van een al geopende servicelocatie krijgen nu prioriteit bij de afleveringen, aldus de email. Daaruit blijkt ook dat voor sommige configuraties voorlopig nog helemaal geen nieuwe datum wordt afgegeven.

Rivian heeft al eerder langdurige vertraging ondervonden bij de bouw van haar eerste model, de pick-up truck R1T. Daar zijn er uiteindelijk vorig jaar nog 1.200 van afgeleverd. In het eerste kwartaal is dat opgevoerd naar 2.533 exemplaren. De planning voor dit jaar is 25.000 stuks maar ceo RJ Scaringe vreest dat dat mogelijk niet gehaald gaat worden.

Rivian meldde eerder in het eerste kwartaal weer 1,6 miljard dollar verlies te hebben geleden. In recente uitgebreide brieven aan de aandeelhouders heeft Scaringe geen woord meer gezegd over Europa, de geplande samenwerking met VDL Nedcar of de eerder gemelde mogelijke opening van een distributiecentrum in Waalwijk.