Nieuwe fabrieken Tesla ‘enorme geldovens’

De nieuwe fabrieken van Tesla in Berlijn en Austin zijn op dit moment ‘gigantische geldovens’. “We verliezen daar miljarden en nog eens miljarden dollars,’’ aldus CEO Elon Musk in een video-interview met Tesla Owners of Silicon Valley.

Tesla krijgt grond voor gigafabriek Berlijn op een koopje

De opmerkingen dateren al van eind mei, nog voordat Musk zich uiterst pessimistisch uitliet over de economie in het algemeen. Vooral in Austin ondervindt Tesla veel problemen met de levering van de gewenste batterijen. “Dat wordt allemaal werkelijk snel opgelost maar het vergt bijzonder veel aandacht en er is meer nodig om deze fabriek op de hoog-volume productie te krijgen waarvoor hij uiteindelijk is gebouwd.’’

Lockdowns

De problemen worden nog verergerd door de voortdurende lockdowns in China waardoor Tesla in haar fabriek in Shanghai ook al niet de beoogde aantallen kan halen. Musk: “De laatste twee jaar zijn een absolute nachtmerrie geweest wat betreft de verstoringen in de leveringsketen, het ene probleem na het andere, en het is nog niet afgelopen. Onze belangrijkste zorg is hoe we de fabrieken aan het draaien kunnen houden zodat we mensen kunnen blijven betalen en niet bankroet gaan.’’

Musk heeft vorige week aangekondigd 10 procent van de vaste werknemers te ontslaan maar aan de andere kant wel meer mensen op uurloon aan te willen nemen. Tesla maakt meestal direct na het eind van een maand de productiecijfers bekend.

Lees ook:
Tesla schrapt 10 procent vaste banen

Nieuwe fabrieken Tesla ‘enorme geldovens’ - Automobielmanagement.nl

Nieuwe fabrieken Tesla ‘enorme geldovens’

De nieuwe fabrieken van Tesla in Berlijn en Austin zijn op dit moment ‘gigantische geldovens’. “We verliezen daar miljarden en nog eens miljarden dollars,’’ aldus CEO Elon Musk in een video-interview met Tesla Owners of Silicon Valley.

Tesla krijgt grond voor gigafabriek Berlijn op een koopje

De opmerkingen dateren al van eind mei, nog voordat Musk zich uiterst pessimistisch uitliet over de economie in het algemeen. Vooral in Austin ondervindt Tesla veel problemen met de levering van de gewenste batterijen. “Dat wordt allemaal werkelijk snel opgelost maar het vergt bijzonder veel aandacht en er is meer nodig om deze fabriek op de hoog-volume productie te krijgen waarvoor hij uiteindelijk is gebouwd.’’

Lockdowns

De problemen worden nog verergerd door de voortdurende lockdowns in China waardoor Tesla in haar fabriek in Shanghai ook al niet de beoogde aantallen kan halen. Musk: “De laatste twee jaar zijn een absolute nachtmerrie geweest wat betreft de verstoringen in de leveringsketen, het ene probleem na het andere, en het is nog niet afgelopen. Onze belangrijkste zorg is hoe we de fabrieken aan het draaien kunnen houden zodat we mensen kunnen blijven betalen en niet bankroet gaan.’’

Musk heeft vorige week aangekondigd 10 procent van de vaste werknemers te ontslaan maar aan de andere kant wel meer mensen op uurloon aan te willen nemen. Tesla maakt meestal direct na het eind van een maand de productiecijfers bekend.

Lees ook:
Tesla schrapt 10 procent vaste banen