GM kon in het tweede kwartaal in de VS 582.401 auto’s verkopen, wat 15 procent minder was dan een jaar eerder. Met die afzet kon GM haar marktaandeel op de Amerikaanse markt wel licht opvoeren. Het aantal verkochte elektrische auto’s kwam uit op 7.300, waarbij de nieuwe Cadillac Lyriq al voor heel 2023 is uitverkocht.

Verhuur

Het bedrijf meldt verder dat de verhuurbusiness aan overheden, bedrijven en besteldiensten met 29 procent is gegroeid vergeleken met Q2 2021. Bedrijven maken gebruik van de verbeterde beschikbaarheid van nieuwe voertuigen om hun vloot te vernieuwen en uit te breiden, aldus het kwartaalbericht van GM. Ook de opleving in de reiswereld en daarmee de autoverhuur aan particulieren helpt een handje.

Verkoopcijfers

Ondanks de leveringsproblemen stonden er eind vorige maand wel 247.839 nieuwe auto’s bij de dealers in voorraad. GM hoopt de vastgehouden voertuigen in de tweede helft van dit jaar alsnog af te leveren. Dan worden ze ook pas meegeteld in de verkoopcijfers. “We werken samen met onze leveranciers en productie- en logistieke teams om alle eenheden die nu nog bij de fabrieken staan zo snel als maar mogelijk is af te leveren,’’ aldus Steve Carlisle, de baas van GM North-America.

Lees ook:
GM wil terugkeren naar Europa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding