Dat meldt het Duitse vakblad Automobilwoche. Cariad zit al geruime tijd in de problemen, wat eerder al leidde tot vertraging bij de nieuwe Golf en de ID. modellen. Het feit dat groepsceo Herbert Diess persoonlijk de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen, heeft daar tot nu toe weinig aan kunnen verbeteren. Diess blijft er bij dat software als één van de belangrijkste elementen van de hedendaagse auto in eigen huis ontwikkeld moet worden.

De in 2020 aangetreden CEO van Cariad Dirk Hilgenberg stelde vorige week nog in een interview: ‘’Toen ik hier kwam, begroetten sommige mensen me met de woorden: welkom bij de Bad Bank. Ik zou het niet zo zeggen maar het is duidelijk dat er onopgeloste problemen naar Cariad zijn gegooid en dat die nog uit de weg geruimd moesten worden. Dat is OK, dat is precies ons werk. Nu zitten we weer op de juiste weg.’’

Risico op vertraging

Audi werkt nu volgens de Duitse bron aan een eenvoudiger en minder autonome versie die dan wel volgens het tijdpad gelanceerd kan worden. Bij dat merk dreigen er ook vertragingen bij de Q6 e-tron terwijl Porsche problemen ondervindt bij de elektrische Macan. Een anonieme manager van Porsche stelt tegenover Automobilwoche: ‘’De hardware is prachtig. Maar we missen nog steeds de software.’’

lees ook:

Volkswagen Groep levert kwart minder voertuigen af