Dat meldt vakblad Autohaus. De bij de ALV aanwezige dealers vertegenwoordigden samen 2.400 bedrijven met 130.000 werknemers en een gezamenlijke omzet van 60 miljard euro.
Het agentuurmodel, dat al gehanteerd wordt voor de elektrische auto’s van de VW-merken, levert de dealers niet voldoende marge op om de vereiste hoge investeringen veilig te stellen, aldus de VAPV. Bovendien gaan gebruikte leaseauto’s terug naar Volkswagen Financial Services zodat de handel ze alleen nog langs die omweg aan kan kopen.
Bedrijfsmodel
Weddigen: “De plannen van het concern ondermijnen niet alleen ons succesvolle online-offline systeem met de principiële binding van de partners. Het voorgestelde aanbod met de gedachte verhoudingen voor de vergoeding en taken/risico’s is niet haalbaar. Daarmee kunnen we niet duurzaam en met de bekende kwaliteit van de succesvolste handelsorganisatie in Duitsland werken. Daarmee kunnen we ook niet de eisen van de transformatie met succes realiseren. Het te kiezen bedrijfsmodel moet diepgaand doordacht en algemeen getest zijn en de werking ervan moet ook diepgaand zijn geanalyseerd.’’