Dat laatste blijkt met name uit de verhouding tussen de verkopen en de omzet. Volvo Cars verkocht in deze zes maanden zoals eerder gemeld 143.006 nieuwe auto’s, 27 procent minder dan een jaar eerder. De omzet daalde echter maar met 2 procent naar 6,8 miljard euro. Vooral de afleveringen in China bleven onder druk door de voortdurende corona beperkingen daar. De Zweedse autobouwer meldt echter wel dat de situatie in de leveringsketens fors is verbeterd waardoor de productie een sterke ‘comeback’ kan maken. Vanwege het tijdverschil tussen de productie en het feitelijke afleveren van een auto verwacht Volvo echter toch dat de verkopen over heel 2022 stabiel blijven of licht lager uit zullen vallen dan in 2021.

‘’Als we terugkijken op Volvo Cars’ prestaties gedurende het zeer turbulente tweede kwartaal, dan zijn we tevreden dat we stabiele verdiensten hebben afgeleverd,’’ aldus CEO Jim Rowan. ‘’De vraag naar onze producten blijft robuust en we blijven gefocust en duidelijk dat ondanks de problemen waar we mee te maken hebben op korte termijn, we vastberaden zijn om onze midden- tot lange termijn strategische ambities te halen. Meer dan wat ook zal het alleen maar onze snelheid van veranderen opvoeren.’’

Lees ook:
Ook Volvo stapt uit autokoepel Acea

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding