Dat meldt de federatie voor de Belgische autosector Febiac in een analyse van de eerste zes maanden van 2022. “Verschillende tekorten aan onderdelen blijven de wereldwijde autoproductie beïnvloeden, met als effect dat de leveringen vertragen of blokkeren wat tot uiting komt in de inschrijvingsresultaten. Hoewel de cumulatieve totalen verontrustend blijven, blijft het geëlektrificeerde aandeel van de markt door de invoering van batterij-aangedreven voertuigen aan terrein winnen.’’

Bedrijven en zelfstandigen

In de eerste helft van 2022 werd de Belgische markt vooral gedreven door bedrijven en zelfstandigen. Die waren goed voor 61,8 procent van de nieuw ingeschreven wagens, tegenover 38,2 procent voor particuliere gebruikers. Tegelijkertijd sloot de markt voor tweedehandswagens de eerste helft van het jaar af met een krimp van 9,27 procent ten opzichte van de eerste helft van 2021. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2019 vertoont de occasionmarkt een daling van 21,7 procent.

Geëlektrificeerd

In het hele jaar 2021 was 23,5 procent van de ingeschreven nieuwe wagens uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn (ofwel een volledig elektrische BEV, een plug-in hybride PHEV, of een zelfoplaadbare hybride HEV). Aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar was dit aandeel al gestegen tot 31,3 procent. Aan het eind van de eerste jaarhelft staat het op 31,6 procent, met 15,4 procent voor PHEV-technologie, 8,8 procent voor BEV-technologie en 7,4 procent voor HEV-technologie. Vóór de coronapandemie hadden geëlektrificeerde auto’s in België een marktaandeel van 6,4 procent (eind 2019).

Lees ook:
Hedin neemt Belgische Toyota-dealer Marc Janssens over

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding