Dat meldt het doorgaans goed-ingelichte Handelsblatt uit regeringskringen. De Duitse coalitie heeft maandenlang gediscussieerd over de toekomst van de EV-steun. Een deel van de ministers wilde daarmee doorgaan, maar dan wel in meer beperkte vorm, terwijl andere de subsidie helemaal wilden schrappen omdat het bezit en gebruik van een EV op zich al voordeliger is dan rijden in een benzine- of dieselauto.
Als compromis wordt nu de subsidie voor deels-elektrisch ofwel hybride auto’s volledig geschrapt. De Duitse steun voor PHEV’s en BEV’s blijft voorlopig bestaan maar de bedragen worden lager en de drempels hoger. Voor een auto tot 40.000 euro gaat de overheidsbijdrage omlaag van 6.000 naar 4.500 euro, voor een duurdere EV komt 3.500 euro uit de staatskas maar boven een aanschafwaarde van 65.000 euro is er geen bijdrage meer. Voor die bedragen is een gezamenlijk maximaal budget van 2,5 miljard euro beschikbaar; als dat is bereikt dan stoppen de bijdragen. Dat komt overeen met de Nederlandse regeling waarbij de subsidiepot voor zowel nieuwe als gebruikte EV’s voor dit jaar al leeg is.
Lees ook: