‘Duitsland draait EV-subsidie terug’

Duitsland draait de subsidies op het aankopen van een elektrische auto uiterlijk begin 2023 terug. Voor hybride auto’s verstrekt de overheid helemaal geen bijdrage meer. De nog overblijvende steun is alleen beschikbaar voor aankopen door particulieren en niet meer voor zakelijke kopers.

Prijzen voor opladen in Duitsland een doolhof

Dat meldt het doorgaans goed-ingelichte Handelsblatt uit regeringskringen. De Duitse coalitie heeft maandenlang gediscussieerd over de toekomst van de EV-steun. Een deel van de ministers wilde daarmee doorgaan, maar dan wel in meer beperkte vorm, terwijl andere de subsidie helemaal wilden schrappen omdat het bezit en gebruik van een EV op zich al voordeliger is dan rijden in een benzine- of dieselauto.

Als compromis wordt nu de subsidie voor deels-elektrisch ofwel hybride auto’s volledig geschrapt. De Duitse steun voor PHEV’s en BEV’s blijft voorlopig bestaan maar de bedragen worden lager en de drempels hoger. Voor een auto tot 40.000 euro gaat de overheidsbijdrage omlaag van 6.000 naar 4.500 euro, voor een duurdere EV komt 3.500 euro uit de staatskas maar boven een aanschafwaarde van 65.000 euro is er geen bijdrage meer. Voor die bedragen is een gezamenlijk maximaal budget van 2,5 miljard euro beschikbaar; als dat is bereikt dan stoppen de bijdragen. Dat komt overeen met de Nederlandse regeling waarbij de subsidiepot voor zowel nieuwe als gebruikte EV’s voor dit jaar al leeg is.

Lees ook:

Duitse handel gebruikte auto’s krimpt fors 

‘Duitsland draait EV-subsidie terug’ - Automobielmanagement.nl

‘Duitsland draait EV-subsidie terug’

Duitsland draait de subsidies op het aankopen van een elektrische auto uiterlijk begin 2023 terug. Voor hybride auto’s verstrekt de overheid helemaal geen bijdrage meer. De nog overblijvende steun is alleen beschikbaar voor aankopen door particulieren en niet meer voor zakelijke kopers.

Prijzen voor opladen in Duitsland een doolhof

Dat meldt het doorgaans goed-ingelichte Handelsblatt uit regeringskringen. De Duitse coalitie heeft maandenlang gediscussieerd over de toekomst van de EV-steun. Een deel van de ministers wilde daarmee doorgaan, maar dan wel in meer beperkte vorm, terwijl andere de subsidie helemaal wilden schrappen omdat het bezit en gebruik van een EV op zich al voordeliger is dan rijden in een benzine- of dieselauto.

Als compromis wordt nu de subsidie voor deels-elektrisch ofwel hybride auto’s volledig geschrapt. De Duitse steun voor PHEV’s en BEV’s blijft voorlopig bestaan maar de bedragen worden lager en de drempels hoger. Voor een auto tot 40.000 euro gaat de overheidsbijdrage omlaag van 6.000 naar 4.500 euro, voor een duurdere EV komt 3.500 euro uit de staatskas maar boven een aanschafwaarde van 65.000 euro is er geen bijdrage meer. Voor die bedragen is een gezamenlijk maximaal budget van 2,5 miljard euro beschikbaar; als dat is bereikt dan stoppen de bijdragen. Dat komt overeen met de Nederlandse regeling waarbij de subsidiepot voor zowel nieuwe als gebruikte EV’s voor dit jaar al leeg is.

Lees ook:

Duitse handel gebruikte auto’s krimpt fors