Dat meldt accountantskantoor UHY Hacker Young dat regelmatig onderzoeken uitvoert naar de situatie op de Britse automarkt. Het aantal supercars op een Brits kenteken nam vorig jaar toe met bijna 3.000 naar 18.186, een groei met 19 procent. Gemiddeld kosten die nu omgerekend 912.000 euro. Ferrari neemt er daarvan 11.954 voor haar rekening, een aandeel van 65 procent. Het aantal Lamborghini’s nam met een record 59 procent toe naar 2.419. Het Britse McLaren heeft nu 2.367 auto’s op de Britse weg, 13 procent meer dan in 2020 wat volgens UHY voor een deel kan worden toegeschreven aan het succes van het Formule 1 team. Verder zijn er ook nog 16 Bugatti’s en vijf Koenigsegg supercars in Groot-Brittannië geregistreerd.

Verreweg de meeste supercars horen thuis in de rijke wijken van Londen zoals Mayfair, Belgravia en Kensington. Daarnaast zijn er ook een flink aantal te vinden in dure plattelandsdorpen rond Birmingham en Liverpool waar sommige van de best-betaalde Britse voetballers wonen.

‘’Een flink aantal rijke Britten gaven de centen die ze eerder niet konden besteden tijdens de moeilijke corona lockdowns graag uit aan een peperdure auto. Daar kan je heel herkenbaar pronkend mee rondrijden. De enorme bergen geld die de regering en de centrale banken in de economie hebben gepompt, hebben onbedoeld de verkoop van supercars ondersteund met bijvoorbeeld snel schatrijk geworden cryptomunt miljonairs en heel lage kosten voor de financiering,’’ zegt partner David Kendrick.

Lees ook:

 Prijzen Britse occasions in juni 1,4 procent lager