Stellantis haalt in Noord-Amerika, het belangrijkste werkgebied van het vroegere Fiat Chrysler Automobiles, een marge van 18,1 procent. Daar werd met ruim 42,4 miljard ook bijna de helft van de omzet gerealiseerd. Die omzet was bovendien 33 procent hoger dan een jaar eerder. In Europa komt de marge uit op 10,4 procent bij een omzet van 31,3 miljard, 2 procent minder dan in H1 2021. Zuid-Amerika realiseert een omzet van 7,2 miljard met een marge van 13,9 procent. Stellantis is in dat laatste werelddeel ook marktleider met een aandeel van 23,5 procent.

BEV marktpositie

Wereldwijd werden door de groepsmerken met 136.000 eenheden bijna 50 procent meer BEV’s verkocht dan in de eerste helft van vorig jaar. Stellantis neemt een tweede plaats in bij de Europese verkopen van BEV’s en elektrische bestelwagens en is in die laatste categorie derde in de VS, aldus het halfjaarbericht.

Het ‘Dare Forward’ strategische plan wordt voortvarend voortgezet, zegt CEO Carlos Tavares. ‘’We leveren een buitengewone prestatie af en voeren onze gedurfde elektrificatie strategie verder uit. Samen met de weerbarstigheid, agiliteit en ondernemersgeest van onze werknemers en met onze innovatie partners geven we Stellantis vorm tot een duurzame mobiliteit tech onderneming die klaar is voor de toekomst.’’

Lees ook:

Stellantis komt met ‘km-heffing’ EV