Toyota blijft het grootste autobedrijf

Toyota heeft in de eerste helft van dit jaar 4.699.020 nieuwe auto’s weten te verkopen. Dat waren er weliswaar 6,1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar maar Toyota blijft daarmee wel op afstand het grootste autobedrijf ter wereld. De afstand tot de nummer twee, de Volkswagen Groep, wordt ook steeds groter want de Duitsers kwamen – inclusief de vrachtwagens van Traton – niet verder dan 3.875.100 exemplaren wat ruim 22 procent minder was dan een jaar eerder.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

Bij Toyota daalden de verkopen in Japan zelf met 19 procent maar elders in de wereld bleef de schade beperkt tot 3,6 procent. De wereldwijde productie kwam bij de Japanners uit op 4.359.239 exemplaren wat slechts 3,5 procent minder was op jaarbasis. Dat toont aan dat Toyota de chipcrisis nog altijd beter onder controle heeft dan veel van de concurrenten. Buiten Japan wist Toyota de productie zelfs op te voeren en wel met 4,4 procent naar een record aantal van 3.087.580 auto’s. In de maand juni ging de internationale productie met 9,3 procent omhoog naar 587.005 stuks.

Tegenslagen productie

Toyota heeft in Japan zelf voortdurend te kampen met productie-onderbrekingen door corona uitbraken daar of bij Chinese toeleveranciers. Bovendien is in drie fabrieken in de provincie Aichi schade ontstaan door hevige regenval. In twee vestigingen kon de productie weer hervat worden maar een derde fabriek in Aichi ligt nog stil.

Lees ook:

Toyota R&D Zaventem heeft hoofdrol in Belgische auto-industrie 

Toyota blijft het grootste autobedrijf - Automobielmanagement.nl

Toyota blijft het grootste autobedrijf

Toyota heeft in de eerste helft van dit jaar 4.699.020 nieuwe auto’s weten te verkopen. Dat waren er weliswaar 6,1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar maar Toyota blijft daarmee wel op afstand het grootste autobedrijf ter wereld. De afstand tot de nummer twee, de Volkswagen Groep, wordt ook steeds groter want de Duitsers kwamen – inclusief de vrachtwagens van Traton – niet verder dan 3.875.100 exemplaren wat ruim 22 procent minder was dan een jaar eerder.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

Bij Toyota daalden de verkopen in Japan zelf met 19 procent maar elders in de wereld bleef de schade beperkt tot 3,6 procent. De wereldwijde productie kwam bij de Japanners uit op 4.359.239 exemplaren wat slechts 3,5 procent minder was op jaarbasis. Dat toont aan dat Toyota de chipcrisis nog altijd beter onder controle heeft dan veel van de concurrenten. Buiten Japan wist Toyota de productie zelfs op te voeren en wel met 4,4 procent naar een record aantal van 3.087.580 auto’s. In de maand juni ging de internationale productie met 9,3 procent omhoog naar 587.005 stuks.

Tegenslagen productie

Toyota heeft in Japan zelf voortdurend te kampen met productie-onderbrekingen door corona uitbraken daar of bij Chinese toeleveranciers. Bovendien is in drie fabrieken in de provincie Aichi schade ontstaan door hevige regenval. In twee vestigingen kon de productie weer hervat worden maar een derde fabriek in Aichi ligt nog stil.

Lees ook:

Toyota R&D Zaventem heeft hoofdrol in Belgische auto-industrie