De omzet kwam met 22,1 miljard op ongeveer hetzelfde niveau uit als een jaar geleden, ondanks dat het aantal verkochte auto’s vooral door het stopzetten van de activiteiten in Rusland bijna 12 procent lager was dan in H1 van 2021. De operationele marge ging omhoog naar 4,7 procent vergeleken met 2,1 procent vorig jaar. Van de Renault Arkana zijn er meer dan 100.000 besteld, waarvan 60 procent in de E-TECH versie.

Ook Renault Groep kiest voor winst boven volume. In dat kader worden ook meer modellen gericht op het C-segment. Ook zijn en worden de verkoopprijzen verhoogd om de kosteninflatie op te vangen. Renault Groep meldt in dat verband dat het vergeleken bij vorig jaar bijna 800 miljoen meer kwijt was aan grondstoffen en materialen. Alles bij elkaar komt het ‘prijseffect’ in de omzet over het halfjaar uit op 7,4 punten. In het tweede kwartaal liep dat verder op naar 8,4 punten.

De ‘exit’ uit Rusland kostte Renault Groep, zoals eerder gemeld, in het eerste halfjaar wel 2,7 miljard euro als buitengewone last. ‘’Nu we dat verlies van de Russische activiteiten meer dan gecompenseerd hebben en op volle snelheid doorgaan met de transformatie, verhogen we ook de verwachtingen voor heel 2022. Al onze energie is gemobiliseerd om Renault Groep te transformeren tot een concurrerende, tech en duurzame speler,’’ aldus de Meo. Voor het lopende jaar mikt de groep nu op een marge boven de 5 procent terwijl eerder van 3 procent werd uitgegaan. Wel worden er vanwege het chiptekort over heel 2022 gezien naar schatting 300.000 auto’s minder afgeleverd dan gepland.

Lees ook:

Renault gaat ‘oude’ bestelwagens ombouwen naar elektrisch 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding