“Nog steeds gehinderd door langere productietijden als gevolg van diverse componententekorten, vertoont de markt voor nieuwe personenwagens een daling van -14,8% in de eerste zeven maanden van 2022.” In die periode van januari tot en met juli werden er 221.548 personenauto’s op een B-kenteken gezet.

BMW koploper

BMW blijft in België het best verkochte merk met over zeven maanden gezien 22.526 registraties en een marktaandeel van 10,6 procent. Volkswagen is tweede met 18.815 stuks en 9,1 procent marktaandeel. Zowel BMW als Volkswagen verkochten wel een stuk minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar met voor BMW een daling van 16 procent en voor VW van 21 procent. Derde op de merkenlijst is Mercedes gevolgd door Audi en Toyota. Verderop wist Tesla met 2.244 auto’s wel ruim de helft meer te verkopen dan een jaar geleden.

Bij lichte bestelwagens daalden de verkopen in België de afgelopen maand met 10,8 procent en over zeven maanden gezien met 27,8 procent. “De marktsituatie van lichte bedrijfsvoertuigen blijft vergelijkbaar met die voor personenwagens,” aldus Febiac.

Lees ook:

Belgische automarkt 37 procent lager dan pre-corona 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding