Integratie van LeasePlan kost ALD 100 miljoen

De integratie van het overgenomen LeasePlan kost het Franse leasebedrijf ALD dit jaar rond de 100 miljoen euro. In de eerste jaarhelft is al 41,3 euro aan die voorbereidingskosten uitgegeven. De acquisitie moet, zoals eerder gemeld, voor het eind van dit jaar zijn afgerond.

Investeringen LeasePlan nemen hap uit winst

Dat meldt ALD in het halfjaarbericht. In die eerste zes maanden kon ALD sterk profiteren van de ‘buitengewoon gunstige markt voor gebruikte auto’s’. Gemiddeld brachten die 3.212 euro op vergeleken met 740 euro in dezelfde periode vorig jaar. Vooral daardoor kon de groep een nettowinst schrijven van 606,1 miljoen euro, ruim 72 procent meer dan in H1 2021. De bijdrage van de occasionverkoop kwam uit op 432,7 miljoen tegen 125,3 miljoen vorig jaar. Verder groeide de vloot ook met 5,4 procent naar 1,45 miljoen voertuigen. Het bedrijf was wel 26,8 miljoen kwijt vanwege de oorlog in Oekraïne en moest ook nog eens 39,5 miljoen afboeken wegens de hyperinflatie in Turkije.

ALD ziet het tekort aan nieuwe auto’s en de daardoor goede vraag/aanbod situatie op de occasionmarkt de rest van dit jaar wel aanhouden. Het leasebedrijf ziet echter steeds meer donkere wolken verschijnen. “Na het scherpe herstel van de economieën in 2021 is de omgeving in 2022 meer onzeker geworden, nu het conflict tussen Rusland en Oekraïne de wereldwijde geopolitieke spanningen heeft versterkt. De sterke stijging van de grondstoffenprijzen voerde de inflatie verder op wat heeft geleid tot een snelle verhoging van de rentes door de centrale banken. Hoewel de gezondheidssituatie in de wereld tegen het eind van het eerste halfjaar stabiliseerde, blijven de verstoringen in de leveringsketens aanhouden wat het tekort aan nieuwe auto’s in Europa intensiveert en de prijzen voor gebruikte auto’s tot hoge niveaus blijft opvoeren.”

Van de nieuwe Nederlandse ALD-contracten betrof het aandeel EV 34 procent in H1. Vorig jaar lag dit aandeel op 19,5 procent. In Europa ligt het aandeel EV bij de leasemaatschappij in 2022 gemiddeld op 22 procent.

Ook de overname van LeasePlan komt ter sprake in het jaarverslag. Zo schrijft ALD: “ALD bereidt zich verder voor op de overname van LeasePlan, waarvan de closing eind 20224 wordt verwacht. De voorbereidingskosten voor de transitie naar een gereguleerde status en de afronding van een soepele en efficiënte integratie van LeasePlan zijn in de cijfers opgenomen, zoals aan het begin van het jaar aangekondigd. De kosten hiervoor voor het volledige jaar 2022 worden geschat op 100 miljoen euro.”

Positief ondanks onzekerheid

Gezien de onzekerheden juicht CEO Tim Albertsen de overname van LeasePlan des te meer toe: ‘’Dat opent nieuwe groeimogelijkheden en versterkt onze weerbarstigheid door de cyclus heen. Sinds het Integration Management Office in april 2022 is opgezet hebben we onze inspanningen opgevoerd met 1.600 deelnemers van beide organisaties die hetzelfde enthousiasme delen over de combinatie van onze groepen en die hard werken om de integratieplannen af te ronden.’’

Lees ook:

ALD Automotive exclusieve private lease partner van Harley-Davidson 

Integratie van LeasePlan kost ALD 100 miljoen - Automobielmanagement.nl

Integratie van LeasePlan kost ALD 100 miljoen

De integratie van het overgenomen LeasePlan kost het Franse leasebedrijf ALD dit jaar rond de 100 miljoen euro. In de eerste jaarhelft is al 41,3 euro aan die voorbereidingskosten uitgegeven. De acquisitie moet, zoals eerder gemeld, voor het eind van dit jaar zijn afgerond.

Investeringen LeasePlan nemen hap uit winst

Dat meldt ALD in het halfjaarbericht. In die eerste zes maanden kon ALD sterk profiteren van de ‘buitengewoon gunstige markt voor gebruikte auto’s’. Gemiddeld brachten die 3.212 euro op vergeleken met 740 euro in dezelfde periode vorig jaar. Vooral daardoor kon de groep een nettowinst schrijven van 606,1 miljoen euro, ruim 72 procent meer dan in H1 2021. De bijdrage van de occasionverkoop kwam uit op 432,7 miljoen tegen 125,3 miljoen vorig jaar. Verder groeide de vloot ook met 5,4 procent naar 1,45 miljoen voertuigen. Het bedrijf was wel 26,8 miljoen kwijt vanwege de oorlog in Oekraïne en moest ook nog eens 39,5 miljoen afboeken wegens de hyperinflatie in Turkije.

ALD ziet het tekort aan nieuwe auto’s en de daardoor goede vraag/aanbod situatie op de occasionmarkt de rest van dit jaar wel aanhouden. Het leasebedrijf ziet echter steeds meer donkere wolken verschijnen. “Na het scherpe herstel van de economieën in 2021 is de omgeving in 2022 meer onzeker geworden, nu het conflict tussen Rusland en Oekraïne de wereldwijde geopolitieke spanningen heeft versterkt. De sterke stijging van de grondstoffenprijzen voerde de inflatie verder op wat heeft geleid tot een snelle verhoging van de rentes door de centrale banken. Hoewel de gezondheidssituatie in de wereld tegen het eind van het eerste halfjaar stabiliseerde, blijven de verstoringen in de leveringsketens aanhouden wat het tekort aan nieuwe auto’s in Europa intensiveert en de prijzen voor gebruikte auto’s tot hoge niveaus blijft opvoeren.”

Van de nieuwe Nederlandse ALD-contracten betrof het aandeel EV 34 procent in H1. Vorig jaar lag dit aandeel op 19,5 procent. In Europa ligt het aandeel EV bij de leasemaatschappij in 2022 gemiddeld op 22 procent.

Ook de overname van LeasePlan komt ter sprake in het jaarverslag. Zo schrijft ALD: “ALD bereidt zich verder voor op de overname van LeasePlan, waarvan de closing eind 20224 wordt verwacht. De voorbereidingskosten voor de transitie naar een gereguleerde status en de afronding van een soepele en efficiënte integratie van LeasePlan zijn in de cijfers opgenomen, zoals aan het begin van het jaar aangekondigd. De kosten hiervoor voor het volledige jaar 2022 worden geschat op 100 miljoen euro.”

Positief ondanks onzekerheid

Gezien de onzekerheden juicht CEO Tim Albertsen de overname van LeasePlan des te meer toe: ‘’Dat opent nieuwe groeimogelijkheden en versterkt onze weerbarstigheid door de cyclus heen. Sinds het Integration Management Office in april 2022 is opgezet hebben we onze inspanningen opgevoerd met 1.600 deelnemers van beide organisaties die hetzelfde enthousiasme delen over de combinatie van onze groepen en die hard werken om de integratieplannen af te ronden.’’

Lees ook:

ALD Automotive exclusieve private lease partner van Harley-Davidson