Rivian lijdt weer 1,7 miljard dollar verlies

De Amerikaanse EV-bouwer Rivian heeft in het tweede kwartaal een operationeel verlies geleden van 1,7 miljard dollar. Een jaar geleden was dat in die periode nog 580 miljoen dollar. De omzet kwam uit op 364 miljoen dollar terwijl dat vorig jaar nog nul was. De operationele kosten verdubbelden vergeleken met Q2 van 2021 naar meer dan 1 miljard dollar. De onderneming heeft wel ruim 15,4 miljard dollar aan middelen beschikbaar.

De bedrijven willen binnen een paar jaar samen een fabriek voor grotere EV-Vans bouwen in EuropaRivian (2021)

De hoge verliezen zullen voorlopig ook nog aanhouden, waarschuwt ceo RJ Scaringe in zijn brief aan de aandeelhouders: “We produceren op een laag volume op productielijnen die voor hogere volumes zijn ontworpen en we hebben en blijven negatieve winsten ervaren in relatie tot arbeids- en overheadkosten. Deze dynamiek zal de komende tijd zo blijven.”

Rivian, een mogelijke nieuwe partner voor VDL Nedcar, bouwde in het kwartaal 4.401 auto’s terwijl dat er een jaar eerder nog 2.553 waren. Het orderboek is inmiddels opgelopen tot 98.000 auto’s waarbij 90 procent van die bestellers niet eerder een pick-up of een elektrische auto’s heeft gehad. Het doel blijft dit jaar een productie van 25 duizend stuks te halen en de capaciteit in de fabriek in Normal, Illinois, zo snel mogelijk op te voeren naar 150 duizend per jaar. Rivian deelde verder mee dat het Harald Krüger, die gewerkt heeft bij Mercedes-Benz en Bosch, als lid van de raad van bestuur heeft binnengehaald. In het kwartaalbericht wordt opnieuw met geen letter gesproken over eventuele activiteiten in Europa.

Lees ook:

Rivian wil honderden banen schrappen 

Rivian lijdt weer 1,7 miljard dollar verlies - Automobielmanagement.nl

Rivian lijdt weer 1,7 miljard dollar verlies

De Amerikaanse EV-bouwer Rivian heeft in het tweede kwartaal een operationeel verlies geleden van 1,7 miljard dollar. Een jaar geleden was dat in die periode nog 580 miljoen dollar. De omzet kwam uit op 364 miljoen dollar terwijl dat vorig jaar nog nul was. De operationele kosten verdubbelden vergeleken met Q2 van 2021 naar meer dan 1 miljard dollar. De onderneming heeft wel ruim 15,4 miljard dollar aan middelen beschikbaar.

De bedrijven willen binnen een paar jaar samen een fabriek voor grotere EV-Vans bouwen in EuropaRivian (2021)

De hoge verliezen zullen voorlopig ook nog aanhouden, waarschuwt ceo RJ Scaringe in zijn brief aan de aandeelhouders: “We produceren op een laag volume op productielijnen die voor hogere volumes zijn ontworpen en we hebben en blijven negatieve winsten ervaren in relatie tot arbeids- en overheadkosten. Deze dynamiek zal de komende tijd zo blijven.”

Rivian, een mogelijke nieuwe partner voor VDL Nedcar, bouwde in het kwartaal 4.401 auto’s terwijl dat er een jaar eerder nog 2.553 waren. Het orderboek is inmiddels opgelopen tot 98.000 auto’s waarbij 90 procent van die bestellers niet eerder een pick-up of een elektrische auto’s heeft gehad. Het doel blijft dit jaar een productie van 25 duizend stuks te halen en de capaciteit in de fabriek in Normal, Illinois, zo snel mogelijk op te voeren naar 150 duizend per jaar. Rivian deelde verder mee dat het Harald Krüger, die gewerkt heeft bij Mercedes-Benz en Bosch, als lid van de raad van bestuur heeft binnengehaald. In het kwartaalbericht wordt opnieuw met geen letter gesproken over eventuele activiteiten in Europa.

Lees ook:

Rivian wil honderden banen schrappen