Die waarschuwing komt van Graham Stapleton, directeur van het Britse Halfords. Dat bedrijf, dat geen binding heeft met de Nederlandse naamgenoot, telt rond de 250 merk-onafhankelijke autowerkplaatsen en is bovendien de grootste ‘winkelier’ in auto-onderdelen en fietsen in Groot-Brittannië.

Halfords UK boekte in de zes maanden tot half augustus weliswaar 30 procent meer omzet dan een jaar eerder maar Stapleton maakt zich toch zorgen over de gevolgen van de snel verergerende kostencrisis die vooral de Britten in de greep houdt. “We doen alles wat we kunnen om de klanten te helpen en hebben de prijzen van bijna tweeduizend essentiële auto-onderdelen ook verlaagd om te zorgen dat ze voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. Ruim 70 procent van onze omzet is nu afkomstig van autoproducten en -diensten. Dat zijn vaak noodzakelijke uitgaven dus dat is wat beter bestand tegen de macro-economische onzekerheden.”

“Maar bij de ervaringen in onze garages en ook rekening houdend met de leveringsproblemen van nieuwe auto’s zie je dat de gemiddelde leeftijd van auto’s op de weg steeds hoger wordt. We gaan hier binnenkort over de negen jaar grens en ik denk dat het binnen niet al te lange tijd meer dan tien jaar kan worden. Dat vormt een grote uitdaging voor de minister voor transport. De betrouwbaarheid van voertuigen is de laatste jaren verbeterd maar je kan er niet omheen dat oudere auto’s meer gebreken vertonen en duurder worden om te onderhouden. Dat vormt een risico voor de verkeersveiligheid, zet nog meer druk op de portemonnee van de automobilist en bedreigt bovendien de Britse doelen voor de emissie-reductie.”

Lees ook:

Britse autowereld betuigt medeleven na overlijden Queen 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Bekijk de aanbieding