Adac: Tot 30 procent energieverlies bij privé laadpaal

Bij het thuis opladen van een elektrische auto gaat 10 tot 30 procent van de elektriciteit verloren. Dat stelt de Duitse consumentenorganisatie Adac op basis van een eigen onderzoek.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Het verbruik weet je wel, dat laat de boordcomputer zien, zo stelt Adac. Maar dat is helaas niet de hele waarheid. Want bij het laden van een elektrische auto gaat energie verloren die door u wordt betaald maar die niet in de batterij terecht komt. En over dat verlies meldt de boordcomputer niets. Het helemaal voorkomen van die laadverliezen is niet mogelijk. Maar in een tijd van energietekorten en stijgende stroomprijzen moet men er wel alles aan doen om die verliezen zo gering mogelijk te houden. En dat is voor elke gebruiker ook mogelijk, men moet alleen weten hoe, aldus de organisatie.

Thuis opladen

Om EV-bezitters daarbij te helpen, heeft Adac metingen gedaan voor vier verschillende populaire EV’s, de Renault Zoë, de VW ID.3, de Tesla Model 3 en de Fiat 500e. Daaruit blijkt dat het veel uitmaakt hoe de auto thuis geladen wordt, variërend van een normale wisselstroom stekkerdoos tot een laadbox met tot 11 kW vermogen. In alle gevallen blijkt laden met een speciaal aangebrachte ‘muurbox’ het meest efficiënt. In het algemeen adviseert Adac een huisinstallatie vooraf door een elektrotechnicus te laten testen om er zeker van te zijn dat die geschikt is voor de aansluiting van een EV-stekker.

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg 

Adac: Tot 30 procent energieverlies bij privé laadpaal - Automobielmanagement.nl

Adac: Tot 30 procent energieverlies bij privé laadpaal

Bij het thuis opladen van een elektrische auto gaat 10 tot 30 procent van de elektriciteit verloren. Dat stelt de Duitse consumentenorganisatie Adac op basis van een eigen onderzoek.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Het verbruik weet je wel, dat laat de boordcomputer zien, zo stelt Adac. Maar dat is helaas niet de hele waarheid. Want bij het laden van een elektrische auto gaat energie verloren die door u wordt betaald maar die niet in de batterij terecht komt. En over dat verlies meldt de boordcomputer niets. Het helemaal voorkomen van die laadverliezen is niet mogelijk. Maar in een tijd van energietekorten en stijgende stroomprijzen moet men er wel alles aan doen om die verliezen zo gering mogelijk te houden. En dat is voor elke gebruiker ook mogelijk, men moet alleen weten hoe, aldus de organisatie.

Thuis opladen

Om EV-bezitters daarbij te helpen, heeft Adac metingen gedaan voor vier verschillende populaire EV’s, de Renault Zoë, de VW ID.3, de Tesla Model 3 en de Fiat 500e. Daaruit blijkt dat het veel uitmaakt hoe de auto thuis geladen wordt, variërend van een normale wisselstroom stekkerdoos tot een laadbox met tot 11 kW vermogen. In alle gevallen blijkt laden met een speciaal aangebrachte ‘muurbox’ het meest efficiënt. In het algemeen adviseert Adac een huisinstallatie vooraf door een elektrotechnicus te laten testen om er zeker van te zijn dat die geschikt is voor de aansluiting van een EV-stekker.

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg