Britse start-up pakt bandenvervuiling EV aan

Het Britse Tyre Collective heeft een ‘opvangdoos’ ontwikkeld waarmee de vervuiling die afkomstig is van autobanden afgevangen kan worden. Tyre Collection richt zich vooral op elektrische auto’s omdat die door het zwaardere gewicht en snellere optrekken meer rubber splinters en giftige deeltjes veroorzaken dan auto’s met een verbrandingsmotor.

Een auto met een verbrandingsmotor scheidt gemiddeld 73 milligram per kilometer per band af, bij een EV kan dat oplopen tot 88 milligramShutterstock (2022)

Deeltjes van banden vormen een belangrijke oorzaak van watervervuiling omdat ze via regen en het oppervlaktewater uiteindelijk in rivieren, kanalen en andere waterstromen terecht komen. Onderzoekers geven aan dat banden op die manier de tweede veroorzaker zijn van de vervuiling met micro-plastic in de oceanen. Een auto met een verbrandingsmotor scheidt gemiddeld 73 milligram per kilometer per band af, bij een EV kan dat oplopen tot 88 milligram. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

De door het Britse bedrijf ontwikkelde doos, die achter de wielen wordt gemonteerd, vangt bandendeeltjes op door middel van elektrostatische platen. Tot nu toe kan daarmee 20 procent van de ‘banden emissie’ worden opgevangen maar het Tyre Collective zegt in laboratoriumproeven al tot 60 procent te komen. Die verbeterde versie wordt momenteel in dagelijks gebruik getest op enkele bestelwagens in Londen. “Nu dat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, is het ’t beste moment om het ontwerp verder te verbeteren,” stelt het bedrijf.

Lees ook:

Vaco: “Bereid bandenwisselweken voor” 

Britse start-up pakt bandenvervuiling EV aan - Automobielmanagement.nl

Britse start-up pakt bandenvervuiling EV aan

Het Britse Tyre Collective heeft een ‘opvangdoos’ ontwikkeld waarmee de vervuiling die afkomstig is van autobanden afgevangen kan worden. Tyre Collection richt zich vooral op elektrische auto’s omdat die door het zwaardere gewicht en snellere optrekken meer rubber splinters en giftige deeltjes veroorzaken dan auto’s met een verbrandingsmotor.

Een auto met een verbrandingsmotor scheidt gemiddeld 73 milligram per kilometer per band af, bij een EV kan dat oplopen tot 88 milligramShutterstock (2022)

Deeltjes van banden vormen een belangrijke oorzaak van watervervuiling omdat ze via regen en het oppervlaktewater uiteindelijk in rivieren, kanalen en andere waterstromen terecht komen. Onderzoekers geven aan dat banden op die manier de tweede veroorzaker zijn van de vervuiling met micro-plastic in de oceanen. Een auto met een verbrandingsmotor scheidt gemiddeld 73 milligram per kilometer per band af, bij een EV kan dat oplopen tot 88 milligram. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

De door het Britse bedrijf ontwikkelde doos, die achter de wielen wordt gemonteerd, vangt bandendeeltjes op door middel van elektrostatische platen. Tot nu toe kan daarmee 20 procent van de ‘banden emissie’ worden opgevangen maar het Tyre Collective zegt in laboratoriumproeven al tot 60 procent te komen. Die verbeterde versie wordt momenteel in dagelijks gebruik getest op enkele bestelwagens in Londen. “Nu dat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, is het ’t beste moment om het ontwerp verder te verbeteren,” stelt het bedrijf.

Lees ook:

Vaco: “Bereid bandenwisselweken voor”