Belgen minder bereid EV te kopen

Belgen zijn momenteel minder geneigd om een elektrische auto te kopen dan vorig jaar. Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Dat komt naar voren uit een studie van Profacts die deze week is gepresenteerd tijdens een Mobility Stakeholder Day van Mobia, de Belgische mobiliteitskoepel van de drie auto-organisaties Febiac, Renta en Traxio. Profacts ondervroeg daartoe duizend inwoners van België, aldus een persbericht van Mobia.

Het aantal respondenten dat elektrisch wil gaan rijden omdat dat goed zou zijn voor het klimaat daalde vergeleken met vorig jaar. Veel mensen die wel over een EV denken, zien dat nu als een door de overheid afgedwongen beslissing of verwachten dat ze door elektrisch rijden goedkoper uit zullen zijn. Voor de niet-EV respondenten is meestal de aanschafprijs een struikelblok, naast de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.

Suggesties Mobia

Naar aanleiding van het onderzoek meldt Mobia: “Mobia wil voorkomen dat men in de richting blijft denken van één enkele technologie. Om een faire transitie naar koolstofneutraal rijden waar te maken, suggereert Mobia dat de overheid de nodige ondersteunende maatregelen neemt zodat niemand van individuele mobiliteit wordt uitgesloten, en om de gestelde timings te herbekijken op basis van wat ook voor de consument haalbaar is. In dat kader is het ook nodig dat ruimer wordt gekeken dan louter elektrificatie. Mobia gelooft dat technologieneutraliteit het doel moet zijn: de optie van o.a. synthetische en biobrandstoffen en alternatieve technologieën moet daarom ernstig worden overwogen – ook voor andere sectoren dan de mobiliteit. De huidige tendensen geven aan dat het wagenpark in de komende jaren verder zal verouderen en dat het aandeel verbrandingsmotoren nog lang hoog zal blijven. Emissies en CO-uitstoot van de rijdende wagens met een verbrandingsmotor kunnen snel, relatief goedkoop en op grote schaal terug worden gedrongen door een programma waarbij het hele verbrandingssysteem systematisch wordt gereinigd.”

Lees ook:

Meeste Top 20 Belgische merken op Autosalon

Belgen minder bereid EV te kopen - Automobielmanagement.nl

Belgen minder bereid EV te kopen

Belgen zijn momenteel minder geneigd om een elektrische auto te kopen dan vorig jaar. Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Dat komt naar voren uit een studie van Profacts die deze week is gepresenteerd tijdens een Mobility Stakeholder Day van Mobia, de Belgische mobiliteitskoepel van de drie auto-organisaties Febiac, Renta en Traxio. Profacts ondervroeg daartoe duizend inwoners van België, aldus een persbericht van Mobia.

Het aantal respondenten dat elektrisch wil gaan rijden omdat dat goed zou zijn voor het klimaat daalde vergeleken met vorig jaar. Veel mensen die wel over een EV denken, zien dat nu als een door de overheid afgedwongen beslissing of verwachten dat ze door elektrisch rijden goedkoper uit zullen zijn. Voor de niet-EV respondenten is meestal de aanschafprijs een struikelblok, naast de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.

Suggesties Mobia

Naar aanleiding van het onderzoek meldt Mobia: “Mobia wil voorkomen dat men in de richting blijft denken van één enkele technologie. Om een faire transitie naar koolstofneutraal rijden waar te maken, suggereert Mobia dat de overheid de nodige ondersteunende maatregelen neemt zodat niemand van individuele mobiliteit wordt uitgesloten, en om de gestelde timings te herbekijken op basis van wat ook voor de consument haalbaar is. In dat kader is het ook nodig dat ruimer wordt gekeken dan louter elektrificatie. Mobia gelooft dat technologieneutraliteit het doel moet zijn: de optie van o.a. synthetische en biobrandstoffen en alternatieve technologieën moet daarom ernstig worden overwogen – ook voor andere sectoren dan de mobiliteit. De huidige tendensen geven aan dat het wagenpark in de komende jaren verder zal verouderen en dat het aandeel verbrandingsmotoren nog lang hoog zal blijven. Emissies en CO-uitstoot van de rijdende wagens met een verbrandingsmotor kunnen snel, relatief goedkoop en op grote schaal terug worden gedrongen door een programma waarbij het hele verbrandingssysteem systematisch wordt gereinigd.”

Lees ook:

Meeste Top 20 Belgische merken op Autosalon