Hybride haalt diesel in op Europese automarkt

Er zijn in het derde kwartaal in Europa meer nieuwe hybride-auto’s verkocht dan diesels. Hybrides waren goed voor 20,7 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s terwijl diesel terugviel naar 17,6 procent. Benzine blijft voorlopig veruit de belangrijkste brandstof met een aandeel van 39,5 procent.

Het marktaandeel van batterij-elektrische auto’s is verder opgelopen tot 9,8 procent terwijl plug-in hybrides nog eens 9,1 procent voor hun rekening nemen.

Daling

Diesel maar ook benzine verloren in de afgelopen drie maanden verder terrein en ‘absorbeerden’ daarmee ook vrijwel de hele daling van de totale autoverkopen, aldus de Europese autokoepel Acea. Diesel verloor in een jaar tijd tien procentpunten aan marktaandeel waarbij het aantal nieuwe dieselauto’s ook ruim halveerde naar 381.473. Ook benzine moest flink inleveren want dat stond een jaar geleden nog op 47,6 procent. De verkopen van benzine-auto’s kwamen met 855.476 exemplaren 35,1 procent lager uit dan in Q3 van 2020.

LPG

Niet verrassend laat alles wat elektrisch rijdt een flinke groei zien. Aan BEV’s werden er 212.582 geregistreerd, 56,7 procent meer dan een jaar geleden. In Italië vertoont dit segment zelfs een groei van 122 procent, in Duitsland van bijna 63 procent. PHEV’s kwamen met 197.300 stuks bijna 43 procent hoger uit met opnieuw de sterkste groei in Italië met 131 procent gevolgd door Spanje met 87,5 procent. Bij HEV’s was sprake van een toename met 31,5 procent naar bijna een half miljoen exemplaren. Verder vertoonde ook de verkopen van auto’s op LPG een flinke groei van ruim 28 procent naar 62.574 stuks.

Lees ook:
Dit jaar al 38 procent meer stekkerauto’s

Hybride haalt diesel in op Europese automarkt - Automobielmanagement.nl

Hybride haalt diesel in op Europese automarkt

Er zijn in het derde kwartaal in Europa meer nieuwe hybride-auto’s verkocht dan diesels. Hybrides waren goed voor 20,7 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s terwijl diesel terugviel naar 17,6 procent. Benzine blijft voorlopig veruit de belangrijkste brandstof met een aandeel van 39,5 procent.

Het marktaandeel van batterij-elektrische auto’s is verder opgelopen tot 9,8 procent terwijl plug-in hybrides nog eens 9,1 procent voor hun rekening nemen.

Daling

Diesel maar ook benzine verloren in de afgelopen drie maanden verder terrein en ‘absorbeerden’ daarmee ook vrijwel de hele daling van de totale autoverkopen, aldus de Europese autokoepel Acea. Diesel verloor in een jaar tijd tien procentpunten aan marktaandeel waarbij het aantal nieuwe dieselauto’s ook ruim halveerde naar 381.473. Ook benzine moest flink inleveren want dat stond een jaar geleden nog op 47,6 procent. De verkopen van benzine-auto’s kwamen met 855.476 exemplaren 35,1 procent lager uit dan in Q3 van 2020.

LPG

Niet verrassend laat alles wat elektrisch rijdt een flinke groei zien. Aan BEV’s werden er 212.582 geregistreerd, 56,7 procent meer dan een jaar geleden. In Italië vertoont dit segment zelfs een groei van 122 procent, in Duitsland van bijna 63 procent. PHEV’s kwamen met 197.300 stuks bijna 43 procent hoger uit met opnieuw de sterkste groei in Italië met 131 procent gevolgd door Spanje met 87,5 procent. Bij HEV’s was sprake van een toename met 31,5 procent naar bijna een half miljoen exemplaren. Verder vertoonde ook de verkopen van auto’s op LPG een flinke groei van ruim 28 procent naar 62.574 stuks.

Lees ook:
Dit jaar al 38 procent meer stekkerauto’s