Volvo neemt nieuwe dummy in gebruik

Volvo heeft nieuwe crashtest dummy’s ontwikkeld, die niet ín de auto zitten maar de kans lopen dor een auto te worden aangereden. Volvo heeft zichzelf niet alleen ten doel gesteld in 2020 geen gewonden of doden meer in Volvo-modellen te betreuren maar de autofabrikant zal bovendien proberen het aantal ongelukken met voetgangers tot een minimum terug te brengen of te voorkomen.

De nieuwe dummy’s  zijn een man en een kind: Bob en Bob Junior. Zij hebben een gemiddelde lengte. Binnenkort komt er ook nog een vrouwelijke dummy. De dummy’s worden ingezet bij tests waarbij onvoorspelbaar gedrag van voetgangers wordt nagebootst. Zoals het plotseling op straat springen, of na een bocht of tussen geparkeerde auto’s tevoorschijn komen. De dummy hangt daarbij aan een kraan die hem in het zicht van de bestuurder kan werpen. Volvo ontwikkelt nieuwe actieve veiligheidssystemen die werken met radar en camera’s die signaleren wanneer voetgangers plotseling voor de auto opduiken en die zorgen dat de auto remt als de bestuurder niet tijdig reageert. Begin vorig jaar zei Fredrik Arp, de toenmalige ceo van Volvo, dat hij ernaar streeft in 2020 alle Volvo’s zó veilig te hebben gemaakt, dat niemand meer zou verongelukken of zwaar gewond zou raken.

Zie ook: Volvo’s veiligheidsgordel vijftig jaar

Volvo neemt nieuwe dummy in gebruik - Automobielmanagement.nl

Volvo neemt nieuwe dummy in gebruik

Volvo heeft nieuwe crashtest dummy’s ontwikkeld, die niet ín de auto zitten maar de kans lopen dor een auto te worden aangereden. Volvo heeft zichzelf niet alleen ten doel gesteld in 2020 geen gewonden of doden meer in Volvo-modellen te betreuren maar de autofabrikant zal bovendien proberen het aantal ongelukken met voetgangers tot een minimum terug te brengen of te voorkomen.

De nieuwe dummy’s  zijn een man en een kind: Bob en Bob Junior. Zij hebben een gemiddelde lengte. Binnenkort komt er ook nog een vrouwelijke dummy. De dummy’s worden ingezet bij tests waarbij onvoorspelbaar gedrag van voetgangers wordt nagebootst. Zoals het plotseling op straat springen, of na een bocht of tussen geparkeerde auto’s tevoorschijn komen. De dummy hangt daarbij aan een kraan die hem in het zicht van de bestuurder kan werpen. Volvo ontwikkelt nieuwe actieve veiligheidssystemen die werken met radar en camera’s die signaleren wanneer voetgangers plotseling voor de auto opduiken en die zorgen dat de auto remt als de bestuurder niet tijdig reageert. Begin vorig jaar zei Fredrik Arp, de toenmalige ceo van Volvo, dat hij ernaar streeft in 2020 alle Volvo’s zó veilig te hebben gemaakt, dat niemand meer zou verongelukken of zwaar gewond zou raken.

Zie ook: Volvo’s veiligheidsgordel vijftig jaar