De uitvinding heeft vanaf het moment van introductie meer levens gered in het verkeer dan welke technische toepassing dan ook. "Vanaf het begin hebben we het patent vrijgegeven aan alle fabrikanten", verklaart Volvo’s Product en Veiligheidsmanager Carl Johan Almqvist. Vandaag de dag is de veiligheidsgordel een vast onderdeel van elke auto of truck. "Daarom zeggen we ook dat er een stukje Volvo in ieder voertuig zit – ongeacht het merk of model."

Hoewel de driepuntsgordel al een halve eeuw bestaat, wordt hij in sommige landen weinig gedragen door vrachtwagenchauffeurs. Zo draagt slechts vier op de tien truckchauffeurs in Zweden een gordel, terwijl dit in bijvoorbeeld Frankrijk dankzij strikte regelgeving ruim tachtig procent is. Van de vijftien dodelijke truckongevallen op Zweedse wegen in de laatste drie jaar droeg de chauffeur in slechts één geval een veiligheidsgordel.

De consequenties van het niet dragen van een veiligheidsgordel zijn goed gedocumenteerd door Volvo’s eigen Accident Research Team. Zoals bijgaand filmpje toont, is er bij een crash grote kans uit het voertuig te worden geslingerd. Daarnaast tonen de beelden de impact van rondvliegend glas.