De doelstelling is behoorlijk ambitieus omdat Porsche in het (op 31 juli afgesloten) boekjaar 2008-2009 maar 75 duizend auto’s wist te verkopen, 24 procent minder dan in het fiscale jaar daarvoor. De afzet dient dus op de middellange tot lange termijn te verdubbelen en het is logisch dat Macht daarvoor nieuwe modellen wil inzetten. "Als de wereldwijde economie weer groeit dan kunnen we ons een afzet van 150 duizend auto’s op jaarbasis voorstellen", zo laat de topman tegenover de Duitse krant weten. "Maar we zullen dat volume niet halen met de vier producten (Boxster/Cayman, 911, Cayenne en Panamera, red.) zoals we die vandaag de dag kennen. Anders moeten we de verkoopaantallen van de huidige modellen fors laten toenemen. En dat gaat ten koste van de exclusiviteit. We zullen dus nieuwe modellen moeten bedenken."
Details over welke modellen we kunnen verwachten laat Macht niet los maar als Porsche de exclusiviteit van zijn modellen niet op de tocht wil zetten, dan leert een snelle rekensom dat we twee extra modellen kunnen verwachten. Eén daarvan zal een elektrische sportwagen zijn maar het duurt nog jaren voordat een elektrische sportwagen productieklaar is, zo laat Macht in het interview weten. "Ik kan me voorstellen dat wij de eerste exemplaren pas over vijf tot tien jaar in de showroom zetten". Porsche is namelijk van mening dat een dergelijk model over dezelfde (rij)eigenschappen als haar sportwagens met benzinemotor dient te beschikken. Daarnaast dient de auto betaalbaar te zijn, althans naar Porsche-begrippen. Als alternatief voor een volledig emissieloos model zal Porsche eerst een hybride versie van de volgende generatie Cayenne op de markt brengen. Dit model, dat de 3.0 TFSI compressormotor van Audi als basisunit krijgt, debuteert. In een later stadium zal de hybride aandrijflijn ook voor de Panamera gebruikt gaan worden. Een dieseluitvoering van deze vijfdeurs coupé is niet gepland. Macht ziet daarvoor te weinig afzetmogelijkheden. (autointernationaal.nl)