"We vinden het plan van Magna niet overtuigend genoeg om het voortbestaan van de onderneming te garanderen’, zo schreef de Spaanse minister van Industrie Miguel Sebastián volgens mediaberichten in een brief aan de Duitse minister van Economie Karl-Theodor zu Guttenberg. Drie weken lang heeft Spanje het Magna-plan bestudeerd. "Maar we begrijpen niets van de beslissingen met betrekking tot de Opel-fabrieken, zowel op financieel als op industrieel gebied." Sebastián roept in zijn brief zu Guttenberg op om hem te helpen "Magna ervan te overtuigen dat het voorbarig zou zijn om de overeenkomst volgende week dinsdag te ondertekenen". Alle betrokken landen, en met name Spanje, moeten volgens Sebastián eerst met het plan kunnen instemmen.

Sebastián wil eerst met Magna-topman Siegfried Wolf en zu Guttenberg overleggen. Voor de Opel-fabriek nabij het Spaanse Zaragoza omvat het Magna-concept het schrappen van ongeveer 1.300 van de 7.000 arbeidsplaatsen. Een deel van de productie van de Corsa zou naar het Duitse Eissenach verplaatst moeten worden. De plannen van Magna hebben tot felle protesten in Spanje geleid. De woede richt zich niet zozeer op de nieuwe eigenaar van Opel, maar op de Duitse regering die met 4,5 miljard euro aan kredietgaranties er voor gezorgd zou hebben dat er in eigen land geen fabrieken van Opel gesloten zullen worden. Nu sluit Magna daadwerkelijk maar 1 fabriek (die in Antwerpen), maar de Duitsers kunnen geen goed meer doen bij het Opel personeel elders in Europa. Het aankondigen van ontslagen (wat echt nodig is om Opel weer gezond te maken), werkt als een rode lap op een stier. Zeker in Spanje. [Autointernationaal]