Definitieve deal GM Magna over Opel misschien vandaag

General Motors zal snel gaan bekendmaken dat definitief is dat 55 procent van Opel wordt verkocht aan Magna en Sberbank, ondanks het feit dat er nu geen overeenstemming is met de Spaanse medewerkers over de toekomst van de productielijn in Zaragoza.

De aankondiging zou vandaag (donderdag 15 oktober) kunnen komen maar het kan ook nog tot vrijdag of zaterdag duren, zo meldt Financial Times. GM, dat in februari begon met het zoeken naar een koper voor Opel, wil de deal rond hebben op 30 november. Magna heeft de afgelopen week heen en weer gevlogen tussen de verschillende werknemersvertegenwoordigers in de diverse landen waar Opel/Vauxhall-fabrieken staan. Men heeft dinsdag 13 oktober een deal gesloten met de vanbond Unite in Engeland over de Britse werknemers in Ellesmere Port en Luton. Spanje staat vandaag op het programma, daar zal Magna praten met vakbondsvertegenwoordigers en overheidsfunctionarissen. In Spanje is men bereid de productie te verlangen van 500 duizend naar 400 duizend, maar niet naar de 320 duizend die Magna wil. Magna wil in totaal bij Opel/Vauxhall 10.500 banen schrappen.
De hele deal wacht ook nog goedkeuring van de Europese Commissie, die al heeft verklaard dat er een veto zal worden uitgesproken als de deal in strijd is met de regels van vrije markt. Regeringen, onder leiding van Duitsland, steggelen nog over de verdeling van de 4,5 miljard euro aan gegarandeerde leningen die nodig zijn om Opel te herstructureren. Men verwacht dat Polen, Oostenrijk en Hongarije willen bijdragen, net als Spanje als dat voldoende zekerheden krijgt over de toekomst van Zaragoza.
GM zegt dat Opel een onderdeel blijft van global product development van GM. Maar de afgescheiden groep heeft straks eigenaren met een eigen wil, een Duitse topman en  een strategie die is gericht op expansie in Rusland. Voor (toeleverancier) Magna ontstaat ook nog een ander probleem, namelijk het afhaken van klanten. Fiat-chef  Sergio Marchionne heeft al verklaard dat hij niet meer zal inkopen bij Magna, niet voor Fiat en ook niet voor Chrysler.

 

Definitieve deal GM Magna over Opel misschien vandaag - Automobielmanagement.nl

Definitieve deal GM Magna over Opel misschien vandaag

General Motors zal snel gaan bekendmaken dat definitief is dat 55 procent van Opel wordt verkocht aan Magna en Sberbank, ondanks het feit dat er nu geen overeenstemming is met de Spaanse medewerkers over de toekomst van de productielijn in Zaragoza.

De aankondiging zou vandaag (donderdag 15 oktober) kunnen komen maar het kan ook nog tot vrijdag of zaterdag duren, zo meldt Financial Times. GM, dat in februari begon met het zoeken naar een koper voor Opel, wil de deal rond hebben op 30 november. Magna heeft de afgelopen week heen en weer gevlogen tussen de verschillende werknemersvertegenwoordigers in de diverse landen waar Opel/Vauxhall-fabrieken staan. Men heeft dinsdag 13 oktober een deal gesloten met de vanbond Unite in Engeland over de Britse werknemers in Ellesmere Port en Luton. Spanje staat vandaag op het programma, daar zal Magna praten met vakbondsvertegenwoordigers en overheidsfunctionarissen. In Spanje is men bereid de productie te verlangen van 500 duizend naar 400 duizend, maar niet naar de 320 duizend die Magna wil. Magna wil in totaal bij Opel/Vauxhall 10.500 banen schrappen.
De hele deal wacht ook nog goedkeuring van de Europese Commissie, die al heeft verklaard dat er een veto zal worden uitgesproken als de deal in strijd is met de regels van vrije markt. Regeringen, onder leiding van Duitsland, steggelen nog over de verdeling van de 4,5 miljard euro aan gegarandeerde leningen die nodig zijn om Opel te herstructureren. Men verwacht dat Polen, Oostenrijk en Hongarije willen bijdragen, net als Spanje als dat voldoende zekerheden krijgt over de toekomst van Zaragoza.
GM zegt dat Opel een onderdeel blijft van global product development van GM. Maar de afgescheiden groep heeft straks eigenaren met een eigen wil, een Duitse topman en  een strategie die is gericht op expansie in Rusland. Voor (toeleverancier) Magna ontstaat ook nog een ander probleem, namelijk het afhaken van klanten. Fiat-chef  Sergio Marchionne heeft al verklaard dat hij niet meer zal inkopen bij Magna, niet voor Fiat en ook niet voor Chrysler.