Mannen kiezen vaker dan vrouwen voor plug-in hybrid

Een kwart meer mannen dan vrouwen kiezen een stekkerhybride. Zo concludeert leasemaatschappij Alphabet uit een onderzoek onder tweeduizend van zijn klanten.

Uit het onderzoek ‘naar gedrag en keuzes van hybride leaserijders’ blijkt dat mannen vaker (+25%) dan vrouwen voor een hybride auto kiezen. Bovendien blijkt dat de helft van de mannen meer dan twintig procent van de afgelegde kilometers met zijn phev volledig elektrisch rijdt. Bij vrouwen ligt dit percentage aanzienlijk lager want bij deze groep haalt maar een op de drie vrouwen de grens van twintig procent elektrische kilometers. Volgens communicatiemanager Simon Corsèl van Alphabet ligt dit in lijn met eerder onderzoek onder duizend leaserijders: "Vrouwen zijn gemiddeld minder goed op de hoogte van hun CO2-uitstoot dan mannen. Dit zou dan ook kunnen verklaren waarom zij minder letten op het aantal elektrische kilometers dat ze rijden."
Ondanks dat mannen dus een hogere ‘ev-factor’ halen dan vrouwen (dit is het percentage dat weergeeft hoeveel van de afgelegde kilometers volledig elektrisch wordt gereden) is er nog veel ruimte voor verbetering. Want volgens Alphabet blijkt dus dat slechts de helft van de mannen meer dan twintig procent elektrisch rijdt – en daarmee de andere helft van de mannen dus niet. Dit terwijl het volgens Alphabet mogelijk is een elektrisch percentage van veertig procent te halen als de randvoorwaarden kloppen: "We zien dat het in een gemiddelde situatie mogelijk is om deze ev-factor te realiseren. Het is hierbij van belang dat de leaserijder thuis (en liefst ook zakelijk) de beschikking heeft over een laadpunt", aldus Corsèl. "Bovendien kan de rijstijl bijdragen aan een hogere ev-factor."

 Alphabet is een dochterbedrijf van BMW Group en is een van de vijf grootste internationale aanbieders van fleetmanagement met auto’s van alle merken. Het bedrijf beheert 530 duizend voertuigen, inclusief zeventigduizend onderhoudscontracten.

Mannen kiezen vaker dan vrouwen voor plug-in hybrid - Automobielmanagement.nl

Mannen kiezen vaker dan vrouwen voor plug-in hybrid

Een kwart meer mannen dan vrouwen kiezen een stekkerhybride. Zo concludeert leasemaatschappij Alphabet uit een onderzoek onder tweeduizend van zijn klanten.

Uit het onderzoek ‘naar gedrag en keuzes van hybride leaserijders’ blijkt dat mannen vaker (+25%) dan vrouwen voor een hybride auto kiezen. Bovendien blijkt dat de helft van de mannen meer dan twintig procent van de afgelegde kilometers met zijn phev volledig elektrisch rijdt. Bij vrouwen ligt dit percentage aanzienlijk lager want bij deze groep haalt maar een op de drie vrouwen de grens van twintig procent elektrische kilometers. Volgens communicatiemanager Simon Corsèl van Alphabet ligt dit in lijn met eerder onderzoek onder duizend leaserijders: "Vrouwen zijn gemiddeld minder goed op de hoogte van hun CO2-uitstoot dan mannen. Dit zou dan ook kunnen verklaren waarom zij minder letten op het aantal elektrische kilometers dat ze rijden."
Ondanks dat mannen dus een hogere ‘ev-factor’ halen dan vrouwen (dit is het percentage dat weergeeft hoeveel van de afgelegde kilometers volledig elektrisch wordt gereden) is er nog veel ruimte voor verbetering. Want volgens Alphabet blijkt dus dat slechts de helft van de mannen meer dan twintig procent elektrisch rijdt – en daarmee de andere helft van de mannen dus niet. Dit terwijl het volgens Alphabet mogelijk is een elektrisch percentage van veertig procent te halen als de randvoorwaarden kloppen: "We zien dat het in een gemiddelde situatie mogelijk is om deze ev-factor te realiseren. Het is hierbij van belang dat de leaserijder thuis (en liefst ook zakelijk) de beschikking heeft over een laadpunt", aldus Corsèl. "Bovendien kan de rijstijl bijdragen aan een hogere ev-factor."

 Alphabet is een dochterbedrijf van BMW Group en is een van de vijf grootste internationale aanbieders van fleetmanagement met auto’s van alle merken. Het bedrijf beheert 530 duizend voertuigen, inclusief zeventigduizend onderhoudscontracten.