Hemerik zegt "natuurlijk teleurgesteld" te zijn. "Er is het afgelopen jaar met man en macht gewerkt om te komen tot de lang gevraagde hervorming van de autobelastingen en nu stokt het in het politieke veld."

VNA blijft de komende tijd haar standpunten over de autobelastingen breed uitdragen. Belangrijke elementen zijn en blijven betaalbaarheid en voorspelbaarheid. "Voorspelbaar betekent voor ons dat ondernemers, mét inzicht in de fiscale kaders de juiste bedrijfseconomische afwegingen kunnen maken. Maar ook dat een berijder de zekerheid krijgt over de belasting die hij voor zijn auto van de zaak moet betalen, vandaar dat de zestigmaandenregeling voor ons heel belangrijk is."

Daarnaast gebruikt VNA de tijd die nu ontstaat om de discussie met het ministerie te voeren over wat een eerlijke bijtelling is. Wat is het loon in natura dat aansluit bij het daadwerkelijk genoten privégebruik van een auto van de zaak? "De afgelopen periode is de VNA al met het ministerie in overleg geweest en wij gebruiken de tijd die nu ontstaat om deze discussie met positief resultaat af te ronden."

Tot slot benadrukt Hemerik het belang van de autoleasebranche aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark: "Omdat wij ruim een derde van alle nieuwe, en daarmee dus zuinige, schone én veilige auto’s inzetten, levert de autoleasebranche een belangrijke bijdrage aan de vergroening en het veiliger worden van het Nederlandse wagenpark. Dat is een groot goed en onderstreept absoluut het belang van de auto van de zaak in Nederland. En daarvoor is een evenwichtig pakket van autobelastingen zonder perverse prikkels een voorwaarde."