De sector automotive van de bank ING constateert dat de zwakke particuliere markt de afgelopen jaren sterk bijdroeg aan de dalende verkoop van nieuwe auto’s. Het aantal particuliere registraties van nieuwe auto’s in 2014 kwam niet verder dan 150 duizend, twee jaar eerder waren dat er nog 210 duizend. De autosector zoekt dus naar oplossingen en een groeiend aantal aanbieders stort zich daarom op autoleasing aan particulieren. Steeds vaker weten (universele) leasemaatschappijen private leasing concurrerend in de markt te zetten, het aantal aanbieders groeit. Dalende rentetarieven zorgen voor relatief goedkope financieringen. Bovendien wordt scherp ingekocht want leasemaatschappijen weten de kosten zeer goed in bedwang te houden. Ook importeurs en dealers werpen zich in de strijd en steeds vaker worden kortingen verdisconteerd in aantrekkelijke (private) leasetarieven. Hoewel het totaalaantal contracten nog relatief bescheiden is, lijkt private lease wel in een groeispiraal terecht te zijn gekomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) was in 2014 sprake van een verdubbeling van deze zich ontwikkelende markt. Het ING Economisch Bureau schat dat private lease z’n aandeel in de markt voor nieuwe personenauto’s gedurende de komende jaren zal uitbreiden van zo’n tweeënhalf naar vijf procent, ofwel twintig duizend tot 25 duizend nieuwe auto’s per jaar. Het totale private lease-park, naar schatting zeventien duizend auto’s in 2014, kan hierdoor richting 2020 groeien naar honderd duizend stuks.  Sectormanager automotive Marinus van der Meer van ING daarover: "Private lease is één van de oplossingen om ook particulieren te voorzien in hun behoefte aan betaalbare (auto)mobiliteit."

AM Magazine

Veel meer over het fenomeen private leasing en de kansen en bedreigingen die de branche daarin ziet in het themanummer van AM Magazine (Automobiel Management 2015-4 van april). Zo gaat het bijvoorbeeld over de vrees van VNA voor imagoschade wanneer er verkeerd met private leasing wordt omgegaan door niet- gerenommeerde aanbieders.  "Consumenten krijgen erg verleidelijke aanbiedingen en kunnen zich snel laten leiden door de prijs zonder daarbij de voorwaarden goed te vergelijken", aldus directeur Hemerik van VNA. De vereniging roept op tot zelfregulering en is in overleg met consumentenorganisaties om tweezijdig voorwaarden op te stellen. In dit nummer komen ook LeasePlan, Terberg Leasing, Centraal Beheer, Delta Lloyd, Alpha Credit Nederland, ALD Automotive, Arval, Alphabet en Wagenplan aan bod.

 

 ING – Particulier laat nieuwe auto staan – april 2015.