GFK: consument benut mobiliteitsconcepten nauwelijks

Onbekend maakt onbemind: het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit is nog erg klein: de percentages variëren van 0,5 procent (autoreisdelen) tot 1,2% (mobiliteitsbudget via de werkgever).

Dit meldt GfK op basis van onderzoek onder ruim 55 duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hun onbekendheid met bijvoorbeeld autodelen, private leasing of een mobiliteitsbudget is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74% heeft er ten minste van gehoord, 48% weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd.

De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten blijkt nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5% van ‘deelconcepten’  tot 2,4% voor private lease en circa 3,5% voor het bestellen van taxi’s via een app. 4,6% denkt de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.

 GfK-Automotive-Mobiliteitsconcepten-e.

 

GFK: consument benut mobiliteitsconcepten nauwelijks - Automobielmanagement.nl

GFK: consument benut mobiliteitsconcepten nauwelijks

Onbekend maakt onbemind: het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit is nog erg klein: de percentages variëren van 0,5 procent (autoreisdelen) tot 1,2% (mobiliteitsbudget via de werkgever).

Dit meldt GfK op basis van onderzoek onder ruim 55 duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hun onbekendheid met bijvoorbeeld autodelen, private leasing of een mobiliteitsbudget is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74% heeft er ten minste van gehoord, 48% weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd.

De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten blijkt nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5% van ‘deelconcepten’  tot 2,4% voor private lease en circa 3,5% voor het bestellen van taxi’s via een app. 4,6% denkt de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.

 GfK-Automotive-Mobiliteitsconcepten-e.