Het beeld van de private leaseklant is doorgaans die van een jonge Randstedelijke professional die vooral gaat voor kleine, zuinige auto’s met het liefst een zo kort mogelijk contract. Je weet immers nooit hoe je leven er over twee jaar uitziet? Maar uit het onderzoek van ALD Automotive, die onder naam van de verschillende captive labels private lease aanbiedt, komt een andere doelgroep naar voren. Ruim 65% blijkt in de leeftijdscategorie 36 – 65 jaar te vallen. Waarbij opvallend veel ZZP’ers en DGA’s van kleine MKB-bedrijven (in totaal ruim 40%). "Met name die leeftijd was voor ons verrassend", aldus Ruigrok.

Proefrit

Ook verrassend noemt Ruigrok de vraag naar langere contracten en grotere auto’s. Veel van de 400 ondervraagden rijden niet in A/B-segment auto’s, maar in het C-segment waaronder ook mid-SUV’s en – MPV’s. En de gebruikelijke 24 tot 36 maanden contracten zijn in veel gevallen omgezet naar 48 maanden. Ook wordt een proefrit als belangrijk ervaren (48%). Ruigrok: "Op basis van deze bevindingen hebben we onze propositie bijgesteld. Klanten willen blijkbaar meer keuzevrijheid, de prijs is niet altijd leidend en de doelgroep is ook groter dan we hadden verwacht. Overigens hebben we ook gevraagd wat de reden is om te gaan private leasen. 44% noemt het gemak en eenzelfde aantal zegt dat het goedkoper is en beter budgetteerbaar dan een auto kopen. Let wel: dit is de perceptie van de klant".

Het onderzoek heeft ALD ook doen besluiten een overlijdensrisicoverzekering op te nemen in de propositie. Ruigrok benadrukt overigens dat ALD niet zelf met een eigen label private leaseproduct zal komen. Wel werkt het leasebedrijf aan een b-to-e private leaseproduct, ofwel business-to-employee. De leasemaatschappij wil private lease inzetten in de zakelijke propositie naar hun klanten.

Bron: Trends in Autoleasing