Na drie maanden staat de leasemarkt op een daling van 8,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON.

Vorig jaar nog beleefde de leasemarkt een topjaar; de daling van dit jaar is dan ook geheel verwacht. Door de verdere verschraling van fiscaal voordeel voor leaserijders zijn veel leaserijders in de voorbije jaren al voorzien van een nieuwe auto.

Volkswagen behoudt ondanks de alom bekende sjoemelaffaire royaal haar koppositie bij de leasebedrijven; het merk levert echter wel fiks in op haar marktaandeel. Volkswagen noteerde dit jaar nog maar 4.068 nieuwe leaseauto’s tegenover 6.162 stuks in de eerste drie maanden van 2015, een daling van 34 procent. Het marktaandeel daalde daarmee naar 18 procent (was 25,1 procent in Q1-2015). Volkswagen was in maart wel weer met vier modellen in de modellen top-10 vertegenwoordigd.

Vooral Opel en Skoda zijn met een gestage opmars bezig in de leasemarkt. Opel klom dit jaar al met ruim 34 procent en bezet nu de derde plek in het leasemerkenrijtje, het op plek vier staande Skoda noteert zelfs een toename met 40 procent. BMW is na Volkswagen het op-één-na populairste leasemerk.

Met name de Franse merken zien hun populariteit in de leasemarkt opvallend rap onderuit gaan. Renault (-54%), Peugeot (-20%) en Citroën (-61%) zakken ver weg in het merkenrijtje. Mazda (+90%) en Hyundai (+266%) hebben daarentegen de weg omhoog duidelijk te pakken, maar spelen in absolute aantallen nog maar een bescheiden rol in de achterhoede van de top-20.