Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België

Athlon probeert al sinds april een vanuit Nederland geïmporteerde elektrische Volkswagen Golf in te schrijven in België. Dat is tot dusver niet gelukt.

Athlon België haakt aan bij de duurzaamheidtrend en biedt zijn klanten elektrische auto’s aan. Athlon heeft in Nederland al vijftig Golfjes rondrijden die omgebouwd zijn naar elektrische aandrijving. De autoleasemaatschappij in België haalde een e-Golf vanuit Nederland en wilde die laten inschrijven. Wat dan volgt, is een bureaucratisch proces waar zelfs een schrijnende asielprocedure bleek bij afsteekt.

 

Op 16 april krijgt Athlon het individuele goedkeuringscertificaat van RDW. Enkele dagen nadien is de de-douanering een feit. Op 26 april dient de leasemaatschappij het homologatiedossier in bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) in België. Op 26 mei, een maand later, valt een uitnodiging voor de technische keuring in de bus. De keuring wordt uitgevoerd in Schaarbeek. De wagen is technisch in orde maar door het ontbreken van onder meer het ‘gelijkvormigheidsattest’ komt er nog geen groen licht. In juni krijgt Athlon te horen dat het dossier stilligt omdat er ‘onduidelijke bewoordingen’ in het Nederlandse document staan. Dat moet de DIV regelen met de Nederlandse collega’s, dus stuurt Athlon de contactgegevens van RWD door.

 

In juli polst Athlon bij een vertegenwoordiger van de FOD Mobiliteit naar de stand van zaken. Wat later komt de melding dat er ‘documenten of een betaling’ verwacht worden. Op 20 juli arriveert een overschrijvingsformulier. Athlon betaalt en krijgt daar een bevestiging van. Maar het wacht tot vandaag op het verlossende nieuws. Intussen staat de Golf in een garage stof te verzamelen. Rijden mag hij niet, maar af en toe wordt de batterij opgeladen.

‘Ook de klant, een energiebedrijf, wordt ongeduldig’, vertelt een woordvoerder van Athlon tegen Het Nieuwsblad. ‘Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk niet. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd hoeven te worden.’

 

‘Ik begrijp het ongeduld en het kan absurd lijken maar zo zit het nu eenmaal in elkaar’, reageert Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de federale overheidsdienst Mobiliteit. ‘Een voertuig dat geen Europees homologatiecertificaat heeft, moeten wij individueel de hele procedure laten doorlopen. Doen we dat niet, dan riskeren wij de pineut te zijn als zich toch een probleem voordoet en er een ongeval gebeurt.’

Reacties

Vaag verhaal dit. Als er al dergelijke voertuigen in Nederland toegelaten zijn moet er toch een ‘bewijs van overeenstemming’ (Certificate of Confirmity) zijn. Met dit attest moet het mijns inziens toch redelijk eenvoudig zijn om deze auto in te schrijven in de registers in België. Er moet echter wel een strikte procedure gevolgd worden. (voor de liefhebber: http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=%2Fdivnl%2Fnieuwdiv.htm%23Het%2520roze%2520formulier).
Alleen gebruikte auto’s die ingeschreven moeten worden in de registers dienen te worden gekeurd. Hiervoor kan men geen afspraak maken maar moet je aanschuiven in de rij en geduldig wachten op je beurt……
Voor nieuwe auto’s gelden andere bepalingen (zie link boven). De gehele procedure wordt verwerkt door middel van de zogenoemde ‘roze kaart’. Hierop dienen alle betrokken instanties hun zegeltje, stempel of paraaf te plaatsen. Dit zijn er in België nogal wat (Douane, verzekeringsmij, keuringsstation en de DIV). Zolang de wollige procedure wordt gehanteerd zijn er volgens mij geen onoverkomelijke hindernissen. Daarnaast lijkt mij dat een onderneming als Athlon, met nota bene een Belgische vestiging met Belgische medewerkers, in staat om een dergelijke procedure succesvol binnen korte termijn af te ronden. Nota bene pas na een maand wordt er dus iemand wakker die maar eens informeert naar de stand van zaken! Al met al: een vaag verhaal. Athlon zet zich op deze manier verkeerd neer als verongelijkt kind en de schuld legt bij de DIV. Volgens mij hadden ze zelf ‘als een bok op de haverkist’ moeten zitten en de zaak niet op zijn beloop te moeten laten.

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op

Als de VW een NL kenteken heeft ,dan meot een ander EU land deze ene op een overnemen.Niks geen CVO.Gegevens staan op kenteken

Geplaatst door: Multicar op

Beste Multicar,
Ik denk dat u zich vergist. Ieder voertuig moet in België beschikken over wat zij noemen een ‘gelijkvormigheidsattest’. Dit attest wordt standaard, in tegenstelling tot in Nederland, bij elke nieuwe auto geleverd.
Er is bij de inschrijving in België een wezenlijk verschil tussen een nieuwe -en gebruikte invoer. Een gebruikte auto moet gekeurd worden (een z.g. APK-dus geen typegoedkeuring o.i.d.). En laat nou voor deze keuring een gelijkvormigheidsattest nodig zijn. Voor een nieuwe auto is deze keuring niet nodig doch uitsluitend een aantal administratieve handelingen op de roze kaart. Daarnaast moet er een factuur overlegd worden waarop de leverancier verklaart de auto nieuw geleverd te hebben. Eveneens moet het btw nummer vermeld zijn. Tevens moet de leasemaatschappij de aantekening maken dat het voertuig bestemd is voor huur c.q. lease doeleinden. In het geval van een ongeregistreerde auto zal dus een gelijkvormigheidsattest noodzakelijk zijn om de auto te identificeren (er is immers geen Nederlands kenteken).

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op

Deze auto is niet Europees gehomologeerd, maar heeft een NTA (Nationale type goedkeuring). Een CoC is dus niet van toepassing. De NTA-houder kan voor deze auto een NTA verstrekken om de zaken te bespoedigen. Vandaar het contact met de RDW.

Geplaatst door: Remco op

Een NTA is overal in europa om te zetten in een voor dat land geldig registratie bewijs.EU wetgeving gaat voorzover mij bekend is boven de landelijke ook bij onze zuiderburen.Wij hebben de auto,s geleverd in vele eurpeesche landen en nimmer enig probleem ondervonden.Willen en kunnen liggen naast elkaar begraven.
Willem van der Kooi

Geplaatst door: Willem van der Kooi op
Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België - Automobielmanagement.nl

Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België

Athlon probeert al sinds april een vanuit Nederland geïmporteerde elektrische Volkswagen Golf in te schrijven in België. Dat is tot dusver niet gelukt.

Athlon België haakt aan bij de duurzaamheidtrend en biedt zijn klanten elektrische auto’s aan. Athlon heeft in Nederland al vijftig Golfjes rondrijden die omgebouwd zijn naar elektrische aandrijving. De autoleasemaatschappij in België haalde een e-Golf vanuit Nederland en wilde die laten inschrijven. Wat dan volgt, is een bureaucratisch proces waar zelfs een schrijnende asielprocedure bleek bij afsteekt.

 

Op 16 april krijgt Athlon het individuele goedkeuringscertificaat van RDW. Enkele dagen nadien is de de-douanering een feit. Op 26 april dient de leasemaatschappij het homologatiedossier in bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) in België. Op 26 mei, een maand later, valt een uitnodiging voor de technische keuring in de bus. De keuring wordt uitgevoerd in Schaarbeek. De wagen is technisch in orde maar door het ontbreken van onder meer het ‘gelijkvormigheidsattest’ komt er nog geen groen licht. In juni krijgt Athlon te horen dat het dossier stilligt omdat er ‘onduidelijke bewoordingen’ in het Nederlandse document staan. Dat moet de DIV regelen met de Nederlandse collega’s, dus stuurt Athlon de contactgegevens van RWD door.

 

In juli polst Athlon bij een vertegenwoordiger van de FOD Mobiliteit naar de stand van zaken. Wat later komt de melding dat er ‘documenten of een betaling’ verwacht worden. Op 20 juli arriveert een overschrijvingsformulier. Athlon betaalt en krijgt daar een bevestiging van. Maar het wacht tot vandaag op het verlossende nieuws. Intussen staat de Golf in een garage stof te verzamelen. Rijden mag hij niet, maar af en toe wordt de batterij opgeladen.

‘Ook de klant, een energiebedrijf, wordt ongeduldig’, vertelt een woordvoerder van Athlon tegen Het Nieuwsblad. ‘Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk niet. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd hoeven te worden.’

 

‘Ik begrijp het ongeduld en het kan absurd lijken maar zo zit het nu eenmaal in elkaar’, reageert Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de federale overheidsdienst Mobiliteit. ‘Een voertuig dat geen Europees homologatiecertificaat heeft, moeten wij individueel de hele procedure laten doorlopen. Doen we dat niet, dan riskeren wij de pineut te zijn als zich toch een probleem voordoet en er een ongeval gebeurt.’

Reacties

Vaag verhaal dit. Als er al dergelijke voertuigen in Nederland toegelaten zijn moet er toch een ‘bewijs van overeenstemming’ (Certificate of Confirmity) zijn. Met dit attest moet het mijns inziens toch redelijk eenvoudig zijn om deze auto in te schrijven in de registers in België. Er moet echter wel een strikte procedure gevolgd worden. (voor de liefhebber: http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=%2Fdivnl%2Fnieuwdiv.htm%23Het%2520roze%2520formulier).
Alleen gebruikte auto’s die ingeschreven moeten worden in de registers dienen te worden gekeurd. Hiervoor kan men geen afspraak maken maar moet je aanschuiven in de rij en geduldig wachten op je beurt……
Voor nieuwe auto’s gelden andere bepalingen (zie link boven). De gehele procedure wordt verwerkt door middel van de zogenoemde ‘roze kaart’. Hierop dienen alle betrokken instanties hun zegeltje, stempel of paraaf te plaatsen. Dit zijn er in België nogal wat (Douane, verzekeringsmij, keuringsstation en de DIV). Zolang de wollige procedure wordt gehanteerd zijn er volgens mij geen onoverkomelijke hindernissen. Daarnaast lijkt mij dat een onderneming als Athlon, met nota bene een Belgische vestiging met Belgische medewerkers, in staat om een dergelijke procedure succesvol binnen korte termijn af te ronden. Nota bene pas na een maand wordt er dus iemand wakker die maar eens informeert naar de stand van zaken! Al met al: een vaag verhaal. Athlon zet zich op deze manier verkeerd neer als verongelijkt kind en de schuld legt bij de DIV. Volgens mij hadden ze zelf ‘als een bok op de haverkist’ moeten zitten en de zaak niet op zijn beloop te moeten laten.

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op

Als de VW een NL kenteken heeft ,dan meot een ander EU land deze ene op een overnemen.Niks geen CVO.Gegevens staan op kenteken

Geplaatst door: Multicar op

Beste Multicar,
Ik denk dat u zich vergist. Ieder voertuig moet in België beschikken over wat zij noemen een ‘gelijkvormigheidsattest’. Dit attest wordt standaard, in tegenstelling tot in Nederland, bij elke nieuwe auto geleverd.
Er is bij de inschrijving in België een wezenlijk verschil tussen een nieuwe -en gebruikte invoer. Een gebruikte auto moet gekeurd worden (een z.g. APK-dus geen typegoedkeuring o.i.d.). En laat nou voor deze keuring een gelijkvormigheidsattest nodig zijn. Voor een nieuwe auto is deze keuring niet nodig doch uitsluitend een aantal administratieve handelingen op de roze kaart. Daarnaast moet er een factuur overlegd worden waarop de leverancier verklaart de auto nieuw geleverd te hebben. Eveneens moet het btw nummer vermeld zijn. Tevens moet de leasemaatschappij de aantekening maken dat het voertuig bestemd is voor huur c.q. lease doeleinden. In het geval van een ongeregistreerde auto zal dus een gelijkvormigheidsattest noodzakelijk zijn om de auto te identificeren (er is immers geen Nederlands kenteken).

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op

Deze auto is niet Europees gehomologeerd, maar heeft een NTA (Nationale type goedkeuring). Een CoC is dus niet van toepassing. De NTA-houder kan voor deze auto een NTA verstrekken om de zaken te bespoedigen. Vandaar het contact met de RDW.

Geplaatst door: Remco op

Een NTA is overal in europa om te zetten in een voor dat land geldig registratie bewijs.EU wetgeving gaat voorzover mij bekend is boven de landelijke ook bij onze zuiderburen.Wij hebben de auto,s geleverd in vele eurpeesche landen en nimmer enig probleem ondervonden.Willen en kunnen liggen naast elkaar begraven.
Willem van der Kooi

Geplaatst door: Willem van der Kooi op