BMW: tech-bedrijven en adverteerders bedelen om data

Technologiebedrijven en adverteerders bedelen voortdurend bij autofabrikanten om data die zijn verzameld via de ‘connected cars’ beschikbaar te stellen. Door aan dat soort verzoeken te voldoen, breng je echter al gauw de privacy van de autorijder zelf in het gevaar.

Dat zei Ian Robertson, directeur verkoop en marketing bij BMW, tijdens de Detroit Motor Show tegen The Financial Times. ‘’Iedere auto die nu van de band rolt, heeft een draadloos netwerk dat informatie kan verzamelen over de locatie, snelheid en zelfs wie er in de auto zit. Er dienen zich voortdurend mensen aan die zeggen ‘geef ons die data en wij vertellen je wat je er allemaal mee kan doen’. Maar wij bedanken er steeds voor."

BMW zelf heeft een firewall geïnstalleerd om dergelijke data te beschermen tegen ongewenst gebruik. Volgens analisten streven ook de andere fabrikanten naar een gezamenlijke barrière voor dit soort informatie. Dat heeft er ook mee te maken dat ze vooral willen voorkomen dat hun auto’s gehackt worden, wat in ieder geval een hoop slechte publiciteit zou opleveren. Dat overkwam onlangs Ford al toen een directeur zich liet ontvallen dat ‘we eigenlijk steeds weten wie ergens met een van onze auto’s te hard rijdt.’

Reacties

Al een tijdje overweeg ik een nieuwe X5 aan te schaffen maar ik maak me ernstig zorgen over de verzameldrang van de fabrikant om mijn gegevens te verzamelen en voor lange tijd op te slaan. Desgevraagd antwoordt de dealer dat ze niet weten welke data er wordt verzameld, gedurende welke periode het wordt opgeslagen en met wie het wordt gedeeld.

Ik ben er inmiddels achter dat de informatie met BMW Insurance (ondergebracht bij Alliance) wordt gedeeld.

Een zorgelijke ontwikkeling.

Geplaatst door: Marco op
BMW: tech-bedrijven en adverteerders bedelen om data - Automobielmanagement.nl

BMW: tech-bedrijven en adverteerders bedelen om data

Technologiebedrijven en adverteerders bedelen voortdurend bij autofabrikanten om data die zijn verzameld via de ‘connected cars’ beschikbaar te stellen. Door aan dat soort verzoeken te voldoen, breng je echter al gauw de privacy van de autorijder zelf in het gevaar.

Dat zei Ian Robertson, directeur verkoop en marketing bij BMW, tijdens de Detroit Motor Show tegen The Financial Times. ‘’Iedere auto die nu van de band rolt, heeft een draadloos netwerk dat informatie kan verzamelen over de locatie, snelheid en zelfs wie er in de auto zit. Er dienen zich voortdurend mensen aan die zeggen ‘geef ons die data en wij vertellen je wat je er allemaal mee kan doen’. Maar wij bedanken er steeds voor."

BMW zelf heeft een firewall geïnstalleerd om dergelijke data te beschermen tegen ongewenst gebruik. Volgens analisten streven ook de andere fabrikanten naar een gezamenlijke barrière voor dit soort informatie. Dat heeft er ook mee te maken dat ze vooral willen voorkomen dat hun auto’s gehackt worden, wat in ieder geval een hoop slechte publiciteit zou opleveren. Dat overkwam onlangs Ford al toen een directeur zich liet ontvallen dat ‘we eigenlijk steeds weten wie ergens met een van onze auto’s te hard rijdt.’

Reacties

Al een tijdje overweeg ik een nieuwe X5 aan te schaffen maar ik maak me ernstig zorgen over de verzameldrang van de fabrikant om mijn gegevens te verzamelen en voor lange tijd op te slaan. Desgevraagd antwoordt de dealer dat ze niet weten welke data er wordt verzameld, gedurende welke periode het wordt opgeslagen en met wie het wordt gedeeld.

Ik ben er inmiddels achter dat de informatie met BMW Insurance (ondergebracht bij Alliance) wordt gedeeld.

Een zorgelijke ontwikkeling.

Geplaatst door: Marco op