Grootschalig onderzoek naar reparatie composieten

Door het toenemende gebruikt van vezelversterkte kunststof in auto’s moeten de auto-industrie en garagebedrijven over reparatiemethoden kunnen beschikken voor GVK onderdelen. De Universiteit van Aken gaat hier in samenwerking met zeven onderzoeksinstituten en ongeveer vijftig bedrijven onderzoek naar doen. Het project omvat methoden voor het beoordelen van schade, het ontwikkelen van reparatiemateriaal en het uitvoeren van de reparatie.

Het initiatief is opgezet omdat nieuwe voertuigconcepten steeds vaker gebruik maken van met name koolstofvezelcomposiet. Het gaat dan niet meer alleen om dure auto’s, maar ook om grootschalige serieproductie. De steeds hogere eisen die gesteld worden aan het verlagen van de CO2-emissie, betekent dat de autofabrikanten steeds meer lichtgewicht materialen zoals composieten zullen gaan toepassen.

Bij het repareren van vezelversterkte kunststoffen in dure auto’s wordt vaak een compleet onderdeel vervangen of repareren experts de schade. Dit is duurder en kost meer tijd dan het repareren van schade aan metalen onderdelen.

Het project gaat technieken ontwikkelen voor het automatisch opnemen van de schade met behulp van niet-destructief testen. De gegevens worden automatisch beoordeeld en aan de hand hiervan worden instructies opgesteld voor reparatie van het beschadigde gebied.

Voor de reparatie worden ‘patches’ gemaakt die zijn aangepast aan de auto en de schade, en die zijn vervaardigd door middel van grootschalige productie. De ‘patches’ worden naar het garagebedrijf gestuurd, waarna de reparatie wordt uitgevoerd met behulp van nieuw te ontwikkelen technieken voor reparatie en kwaliteitscontrole.

Meer informatie: www.ikv-aachen.de

Grootschalig onderzoek naar reparatie composieten - Automobielmanagement.nl

Grootschalig onderzoek naar reparatie composieten

Door het toenemende gebruikt van vezelversterkte kunststof in auto’s moeten de auto-industrie en garagebedrijven over reparatiemethoden kunnen beschikken voor GVK onderdelen. De Universiteit van Aken gaat hier in samenwerking met zeven onderzoeksinstituten en ongeveer vijftig bedrijven onderzoek naar doen. Het project omvat methoden voor het beoordelen van schade, het ontwikkelen van reparatiemateriaal en het uitvoeren van de reparatie.

Het initiatief is opgezet omdat nieuwe voertuigconcepten steeds vaker gebruik maken van met name koolstofvezelcomposiet. Het gaat dan niet meer alleen om dure auto’s, maar ook om grootschalige serieproductie. De steeds hogere eisen die gesteld worden aan het verlagen van de CO2-emissie, betekent dat de autofabrikanten steeds meer lichtgewicht materialen zoals composieten zullen gaan toepassen.

Bij het repareren van vezelversterkte kunststoffen in dure auto’s wordt vaak een compleet onderdeel vervangen of repareren experts de schade. Dit is duurder en kost meer tijd dan het repareren van schade aan metalen onderdelen.

Het project gaat technieken ontwikkelen voor het automatisch opnemen van de schade met behulp van niet-destructief testen. De gegevens worden automatisch beoordeeld en aan de hand hiervan worden instructies opgesteld voor reparatie van het beschadigde gebied.

Voor de reparatie worden ‘patches’ gemaakt die zijn aangepast aan de auto en de schade, en die zijn vervaardigd door middel van grootschalige productie. De ‘patches’ worden naar het garagebedrijf gestuurd, waarna de reparatie wordt uitgevoerd met behulp van nieuw te ontwikkelen technieken voor reparatie en kwaliteitscontrole.

Meer informatie: www.ikv-aachen.de