Brits onderzoek: autonome auto niet voor ‘schoolrun’

Veel automobilisten beginnen wat te wennen aan het idee dat ze straks hun auto niet meer hoeven te besturen. Maar zo’n autonoom rijdende auto de kinderen naar school laten brengen, gaat de meesten voorlopig toch te ver.

Dat blijkt uit een studie door het Britse maakinstituut Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Veel Britten staan huiverig tegenover het idee om de ‘schoolrun’ te doen in een bestuurderloze auto, ook als ze daar zelf wel inzitten. De meesten vinden de veiligheid voorlopig nog niet voldoende gegarandeerd, terwijl veel mensen ook nogal bang zijn voor een cyber-aanval als ze met een door computers gestuurde auto rijden.

Interessant is dat veel ondervraagden vinden dat ze niet de schuld kunnen krijgen als zo’n auto bij een ongeluk betrokken is. De meesten stellen dat de fabrikant van de auto of de leverancier van de software dan zou moeten opdraaien voor de schade.

Brits onderzoek: autonome auto niet voor ‘schoolrun’ - Automobielmanagement.nl

Brits onderzoek: autonome auto niet voor ‘schoolrun’

Veel automobilisten beginnen wat te wennen aan het idee dat ze straks hun auto niet meer hoeven te besturen. Maar zo’n autonoom rijdende auto de kinderen naar school laten brengen, gaat de meesten voorlopig toch te ver.

Dat blijkt uit een studie door het Britse maakinstituut Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Veel Britten staan huiverig tegenover het idee om de ‘schoolrun’ te doen in een bestuurderloze auto, ook als ze daar zelf wel inzitten. De meesten vinden de veiligheid voorlopig nog niet voldoende gegarandeerd, terwijl veel mensen ook nogal bang zijn voor een cyber-aanval als ze met een door computers gestuurde auto rijden.

Interessant is dat veel ondervraagden vinden dat ze niet de schuld kunnen krijgen als zo’n auto bij een ongeluk betrokken is. De meesten stellen dat de fabrikant van de auto of de leverancier van de software dan zou moeten opdraaien voor de schade.