Toyota’s elektrische auto rijdt op poep

Waterstofauto’s kunnen een flinke deuk slaan in het huidige broeikaseffect-probleem. Bijkomend probleem is echter dat niemand een waterstofauto wil kopen.

Volgens Yoshikazu Tanaka, hoofd engineering van de Toyota Mirai is het een klassiek ‘kip of ei'-probleem

Volgens Yoshikazu Tanaka, hoofd engineering van de Toyota Mirai is het een klassiek ‘kip of ei’-probleem; niemand wil een waterstofauto omdat er geen waterstoftankstations zijn, maar daarnaast wil ook niemand een waterstoftankstation bouwen, omdat er geen waterstofauto’s zijn.

Poep

Toyota denkt echter de oplossing te hebben. Voor het ultieme in schone energie heeft Toyota namelijk de pijlen gericht op één van de smerigste plekken: het toilet.

In Fukuoka in Japan vormt Toyota menselijk afval om tot waterstof voor de Mirai. Het proces is vrij simpel. Bij een afvalwaterzuiveringsinstallatie wordt rioolwater gescheiden in vloeibaar en vast afval. Het vaste afval is één grote vies ruikende bruine massa. Meestal wordt dit gedumpt op een stortplaats, maar in Fukuoka voegen ze micro-organismen toe aan de brij.

De micro-organismen breken het vaste rioolafval af, waardoor biogas ontstaat. Dit bestaat voor 60% uit methaan en 40% uit koolstofdioxide. De CO2 wordt er uit gefilterd waarna waterdamp wordt toegevoegd. Hierdoor ontstaat waterstof en nog meer CO2. Ook dit CO2 wordt er uit gefilterd, met als resultaat pure waterstof.  

Niet nieuw

"Dit is geen nieuwe of geavanceerde technologie", zegt Marc Melaina, een engineer van het National Renewable Energy Laboratory in het Amerikaanse Denver. "In India hebben veel dorpen biogas-installaties die onderdeel zijn van hun energie-infrastructuur." Als meneer Tanaka van Toyota zijn zin krijgt komen Japan en de VS hier binnenkort bij.

In Fukuoka staat een afvalwaterzuivering die momenteel 300 kilo waterstof per dag produceert. Dit is genoeg om 65 auto’s te laten rijden. En als al het geproduceerde biogas omgezet wordt naar waterstof kan dit zelfs omhoog naar 600 auto’s per dag. Nog steeds te weinig voor een enorm wagenpark aan waterstofauto’s, maar het begin is er dan.

Idealiter zou een dergelijk proces in alle grote wereldsteden geïmplementeerd kunnen worden in bestaande afvalwaterzuiveringsinstallaties. Vooral voor grote steden is dit waarschijnlijk de meest milieuvriendelijke manier om waterstofgas te produceren.

Reacties

VW) en alle andere sjoemelaars) mogen een voorbeeld nemen aan Toyota! Alle zondaars zouden zich massaal op dit soort technieken moeten storten, alleen al om hun goodwill te tonen. Toyota, KLASSE dat u deze lange termijn visie heeft!

Geplaatst door: Robbert op
Toyota’s elektrische auto rijdt op poep - Automobielmanagement.nl

Toyota’s elektrische auto rijdt op poep

Waterstofauto’s kunnen een flinke deuk slaan in het huidige broeikaseffect-probleem. Bijkomend probleem is echter dat niemand een waterstofauto wil kopen.

Volgens Yoshikazu Tanaka, hoofd engineering van de Toyota Mirai is het een klassiek ‘kip of ei'-probleem

Volgens Yoshikazu Tanaka, hoofd engineering van de Toyota Mirai is het een klassiek ‘kip of ei’-probleem; niemand wil een waterstofauto omdat er geen waterstoftankstations zijn, maar daarnaast wil ook niemand een waterstoftankstation bouwen, omdat er geen waterstofauto’s zijn.

Poep

Toyota denkt echter de oplossing te hebben. Voor het ultieme in schone energie heeft Toyota namelijk de pijlen gericht op één van de smerigste plekken: het toilet.

In Fukuoka in Japan vormt Toyota menselijk afval om tot waterstof voor de Mirai. Het proces is vrij simpel. Bij een afvalwaterzuiveringsinstallatie wordt rioolwater gescheiden in vloeibaar en vast afval. Het vaste afval is één grote vies ruikende bruine massa. Meestal wordt dit gedumpt op een stortplaats, maar in Fukuoka voegen ze micro-organismen toe aan de brij.

De micro-organismen breken het vaste rioolafval af, waardoor biogas ontstaat. Dit bestaat voor 60% uit methaan en 40% uit koolstofdioxide. De CO2 wordt er uit gefilterd waarna waterdamp wordt toegevoegd. Hierdoor ontstaat waterstof en nog meer CO2. Ook dit CO2 wordt er uit gefilterd, met als resultaat pure waterstof.  

Niet nieuw

"Dit is geen nieuwe of geavanceerde technologie", zegt Marc Melaina, een engineer van het National Renewable Energy Laboratory in het Amerikaanse Denver. "In India hebben veel dorpen biogas-installaties die onderdeel zijn van hun energie-infrastructuur." Als meneer Tanaka van Toyota zijn zin krijgt komen Japan en de VS hier binnenkort bij.

In Fukuoka staat een afvalwaterzuivering die momenteel 300 kilo waterstof per dag produceert. Dit is genoeg om 65 auto’s te laten rijden. En als al het geproduceerde biogas omgezet wordt naar waterstof kan dit zelfs omhoog naar 600 auto’s per dag. Nog steeds te weinig voor een enorm wagenpark aan waterstofauto’s, maar het begin is er dan.

Idealiter zou een dergelijk proces in alle grote wereldsteden geïmplementeerd kunnen worden in bestaande afvalwaterzuiveringsinstallaties. Vooral voor grote steden is dit waarschijnlijk de meest milieuvriendelijke manier om waterstofgas te produceren.

Reacties

VW) en alle andere sjoemelaars) mogen een voorbeeld nemen aan Toyota! Alle zondaars zouden zich massaal op dit soort technieken moeten storten, alleen al om hun goodwill te tonen. Toyota, KLASSE dat u deze lange termijn visie heeft!

Geplaatst door: Robbert op