De vraag naar de Leon-serie steeg met 62 procent tot bijna 79 duizend auto’s, ruim dertigduizend meer dan in de eerste helft van vorig jaar. De ST stationwagon overtrof daarin alle verwachtingen met een aandeel van 21 duizend auto’s. De Alhambra was goed voor een verkooptoename van 19,4 procent tot bijna 11,5 duizend auto’s. Seat, toch een beetje het zorgenkindje van het Volkswagen-concern, laat een stijgende trend zien die boven het marktgemiddelde ligt en de Leon is een groot succes dat ervoor zorgt dat Seat het groeimomentum kan vasthouden, zo meldt directeur Jürgen Stackmann van de Spaanse VW-dochter. Het overgropte deel van de auto’s blijft in Europa. Seat heeft gedurende de eerste helft van dit jaar in West-Europa 158 duizend units afgeleverd en realiseerde daarmee een marktaandeel van 2,5% (2013: 2,4%). In Duitsland verkocht de onderneming 42.300 auto’s, een toename van 10,9% waarmee Seat zijn positie in de toptien van bestverkochte merken consolideerde. Ook in Spanje (+13,3%, 39.300 units), het Verenigd Koninkrijk (+17,4%, 26.800 units) en Italië (+14,2%, 6.600 units) noteerde Seat dubbele groeicijfers. In Nederland verkocht Seat gedurende de eerste zes maanden van dit jaar in een dalende markt twaalf procent meer vergeleken met de eerste helft van 2013. In juni bedroeg de verkooptoename zelfs 16%. Buiten Europa voert Mexico met 10.300 Seats de lijst van bestverkopende landen aan, gevolgd door Algerije (8.400), Turkije (3.900) en Israël (3.200).