Autoverkoop houdt winst niet vast: maart -1,1%

De afgelopen maand maart leverden de Nederlandse autodealers tezamen 29.030 nieuwe auto’s af, tegenover 29.366 stuks in maart 2014. Dit is een afname van 1,1 procent. Over het kwartaal genomen was er nog een toename van 2,9 procent.

Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Het resultaat is een tegenvaller voor de autosector. In januari en februari werden nog lichte stijgingen genoteerd en daarmee waren het de eerste maanden sinds mei 2014 waarin de verkoop van nieuwe auto’s weer eens toenam. Opgeteld over de eerste drie maanden van dit jaar werden er 110.148 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 107.029 stuks in de het eerste kwartaal van 2014, een toename van 2,9 procent. Aumacon-analist Clem Dickmann: "Het zijn met name de grote dealervoorraden die de cijfers drukken. Veel dealers beschikken nog over onverkochte voorraadauto’s die al in 2014 geregistreerd werden vanwege de toenmalige bpm-vrijstelling. Deze auto’s vormen nu een prop in de pijplijn."   

Voor het gehele jaar 2015 gaat bureau Aumacon uit van een lichte toename van het aantal nieuwverkopen. Daarbinnen wordt een sterke vraagtoename verwacht voor plug-in hybride-auto’s. Volgens het zwaarbevochte bijtellingsplan van november vorig jaar gaat per januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-ins naar vijftien procent. Dit jaar is dat nog zeven procent. Dickmann: "De bijtellingstoename voor deze auto’s van nul procent in 2013 naar vijftien procent in 2016 is nauwelijks nog uit te leggen aan de consument en zal het overheidsdoel – van tweehonderd duizend elektrische auto’s in 2020 – verder op afstand zetten. Daarnaast zijn ook fiscale voordelen ten aanzien van KIA, MIA en Vamil voor deze auto’s óf stopgezet óf fors teruggebracht. Het markteffect van deze snelle stimuleringsafbouw zal lang doorwerken, daarom is heroverweging verstandig. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."

Top 5

De topvijf van merken zag er in maart als volgt uit: Volkswagen (3.219 stuks, marktaandeel 11,1%), gevolgd door 2. Opel (2.692/9,3%), 3. Renault (2.523/8,7%), 4. Peugeot (2.087/7,2%) en 5. Nissan (1.945/6,7%).

Na drie maanden bestaat de merkentopvijf van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (14.844 stuks, marktaandeel 13,5%), 2. Renault (10.141/9,2%), 3. Peugeot (8.295/7,5%), 4. Opel (6.361/5,8%) en 5. Toyota (6.143/5,6%).

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Autoverkoop houdt winst niet vast: maart -1,1% - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop houdt winst niet vast: maart -1,1%

De afgelopen maand maart leverden de Nederlandse autodealers tezamen 29.030 nieuwe auto’s af, tegenover 29.366 stuks in maart 2014. Dit is een afname van 1,1 procent. Over het kwartaal genomen was er nog een toename van 2,9 procent.

Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Het resultaat is een tegenvaller voor de autosector. In januari en februari werden nog lichte stijgingen genoteerd en daarmee waren het de eerste maanden sinds mei 2014 waarin de verkoop van nieuwe auto’s weer eens toenam. Opgeteld over de eerste drie maanden van dit jaar werden er 110.148 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 107.029 stuks in de het eerste kwartaal van 2014, een toename van 2,9 procent. Aumacon-analist Clem Dickmann: "Het zijn met name de grote dealervoorraden die de cijfers drukken. Veel dealers beschikken nog over onverkochte voorraadauto’s die al in 2014 geregistreerd werden vanwege de toenmalige bpm-vrijstelling. Deze auto’s vormen nu een prop in de pijplijn."   

Voor het gehele jaar 2015 gaat bureau Aumacon uit van een lichte toename van het aantal nieuwverkopen. Daarbinnen wordt een sterke vraagtoename verwacht voor plug-in hybride-auto’s. Volgens het zwaarbevochte bijtellingsplan van november vorig jaar gaat per januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-ins naar vijftien procent. Dit jaar is dat nog zeven procent. Dickmann: "De bijtellingstoename voor deze auto’s van nul procent in 2013 naar vijftien procent in 2016 is nauwelijks nog uit te leggen aan de consument en zal het overheidsdoel – van tweehonderd duizend elektrische auto’s in 2020 – verder op afstand zetten. Daarnaast zijn ook fiscale voordelen ten aanzien van KIA, MIA en Vamil voor deze auto’s óf stopgezet óf fors teruggebracht. Het markteffect van deze snelle stimuleringsafbouw zal lang doorwerken, daarom is heroverweging verstandig. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."

Top 5

De topvijf van merken zag er in maart als volgt uit: Volkswagen (3.219 stuks, marktaandeel 11,1%), gevolgd door 2. Opel (2.692/9,3%), 3. Renault (2.523/8,7%), 4. Peugeot (2.087/7,2%) en 5. Nissan (1.945/6,7%).

Na drie maanden bestaat de merkentopvijf van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (14.844 stuks, marktaandeel 13,5%), 2. Renault (10.141/9,2%), 3. Peugeot (8.295/7,5%), 4. Opel (6.361/5,8%) en 5. Toyota (6.143/5,6%).

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/