In Nederland stokt de verkoop ultimo december om en nabij de 400 duizend voertuigen. Slechts vier keer eerder sinds 1970 werden in ons land zo weinig nieuwe auto’s verkocht. "Historisch laag", stelt Johan Geeroms, Senior Risk Manager van Euler Hermes Nederland. De voornaamste reden is volgens hem het belastingstelsel. "Vrijwel alle autohandelaren hanteren dezelfde nettoprijzen, maar de opslag van de fiscus is in Nederland relatief hoog. De auto is hier geen heilige koe, maar een melkkoe."

Geeroms verwacht dat de consolidatie onder Nederlandse dealers doorzet: "De marges op nieuwe auto’s zijn laag, vaak onder de 1 procent. Sommige dealers verkopen zelfs auto’s met negatief rendement, omdat er op onderhoud nog wel een marge zit." Doordat de mondiale automarkt groei laat zien, blijft de productie van Mini’s bij VDL in Born op peil. "De operationele marge op Duitse auto’s ligt fors hoger dan die van Franse. Daar profiteert VDL dus ook van."

Gemiddeld neemt in 2015 de verkoop van nieuwe auto’s in Europa toe met zes procent. China blijft de grootste afnemer van auto’s. Hoewel de groei flink stagneert, verwacht Euler Hermes dat er 21 miljoen auto’s worden verkocht in 2015. In Rusland daarentegen voltrekt zich de sterke daling – 32 procent minder ten opzichte van vorig jaar. Ook in het met economische tegenwind kampende Brazilië daalt de autoverkoop aanzienlijk: in 2015 rollen er veertien procent minder auto’s van de band. De Verenigde Staten zien juist een groei van 4 procent in 2015, zo’n 17,5 miljoen auto’s.

Euler Hermes is een dochtermaatschappij van Allianz en naar eigen zeggen wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen.