Dudenhöffer: Ook in Duitsland verliest diesel terrein

Dieselauto’s verliezen ook in Duitsland langzaam maar zeker terrein. Van alle in de eerste acht maanden van dit jaar verkochte nieuwe personenauto’s was 46,8 procent een diesel, het laagste percentage sinds 2012 en 1,3 procentpunt minder dan over heel 2015. De laatste paar jaar nam het aandeel diesels juist gestaag toe maar daar is nu abrupt een eind aan gekomen.

Autoprofessor Dudenhöffer wordt somber: crisis auto-industrie

De teruggang treft vooral Duitse autobouwers. Zo zag BMW/Mini het aandeel diesels onder de nieuw verkochte auto’s dalen van 63,2 naar 59,4 procent, ging dat bij Audi van 68,1 naar 66,3 procent en liep het aandeel diesel bij Mercedes-Benz terug van 52,3 naar 50,8 procent. Alleen Ford ontspringt tot nu toe de dans want daar nam het aandeel diesels juist toe van 45,4 naar 48,3 procent.

Professor Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-Center Automotive Research bij de universiteit van Duisburg-Essen, dat de cijfers verzamelde, vermoedt dat de trend de komende tijd alleen maar erger zal worden: "Het ziet er naar uit dat steeds meer kopers van een nieuwe auto hun geduld met de emissiewaarden van nieuwe dieselauto’s verliezen." Hij wijst er op dat zelfs de nieuwste Euro 6 auto’s meer vervuilende stoffen uitstoten dan in de brochures staat aangegeven. Veel autokopers vrezen daarom dat steeds meer steden een verbod op dieselauto’s uitvaardigen om de luchtvervuiling tegen te gaan.

Dudenhöffer: Ook in Duitsland verliest diesel terrein - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: Ook in Duitsland verliest diesel terrein

Dieselauto’s verliezen ook in Duitsland langzaam maar zeker terrein. Van alle in de eerste acht maanden van dit jaar verkochte nieuwe personenauto’s was 46,8 procent een diesel, het laagste percentage sinds 2012 en 1,3 procentpunt minder dan over heel 2015. De laatste paar jaar nam het aandeel diesels juist gestaag toe maar daar is nu abrupt een eind aan gekomen.

Autoprofessor Dudenhöffer wordt somber: crisis auto-industrie

De teruggang treft vooral Duitse autobouwers. Zo zag BMW/Mini het aandeel diesels onder de nieuw verkochte auto’s dalen van 63,2 naar 59,4 procent, ging dat bij Audi van 68,1 naar 66,3 procent en liep het aandeel diesel bij Mercedes-Benz terug van 52,3 naar 50,8 procent. Alleen Ford ontspringt tot nu toe de dans want daar nam het aandeel diesels juist toe van 45,4 naar 48,3 procent.

Professor Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-Center Automotive Research bij de universiteit van Duisburg-Essen, dat de cijfers verzamelde, vermoedt dat de trend de komende tijd alleen maar erger zal worden: "Het ziet er naar uit dat steeds meer kopers van een nieuwe auto hun geduld met de emissiewaarden van nieuwe dieselauto’s verliezen." Hij wijst er op dat zelfs de nieuwste Euro 6 auto’s meer vervuilende stoffen uitstoten dan in de brochures staat aangegeven. Veel autokopers vrezen daarom dat steeds meer steden een verbod op dieselauto’s uitvaardigen om de luchtvervuiling tegen te gaan.