Met name in het afgelopen jaar zou een duidelijke kentering zichtbaar zijn in de voorkeur van consumenten. De verkopen van tweedehands auto’s door leasemaatschappijen stijgen sterker dan die van universele autobedrijven, merkdealers en handelaren. Volgens LeasePlan Nederland, één van de grootste verkopers van tweedehands auto’s in Nederland, ligt dit aan de kwaliteit en het grote aanbod van ex-leaseauto’s. Maar doorslaggevend is vaak het volledig transparante onderhoudsverleden van deze auto’s.

In 2013 verkocht LeasePlan meer dan tweeduizend occasions aan consumenten; dubbel zo veel als het jaar daarvoor. Ook dit jaar verwacht de leasemaatschappij meer auto’s te verkopen, omdat particulieren steeds vaker gericht op zoek gaan naar een ex-leaseauto. Veel particulieren starten de oriëntatie online en bezoeken vervolgens een showroom. In de eerste maanden van dit jaar waren de Volkswagen Golf en Opel Corsa de meest gezochte modellen op de website van LeasePlan.

Volgens de leasemaatschappij is het imago van ex-leaseauto’s sterk verbeterd. Dit komt doordat leaseauto’s steeds vaker in uitstekende conditie worden ingeleverd. Alleen dan komen ze in de showroom terecht. Het feit dat deze auto’s altijd zijn voorzien van een gedetailleerde onderhoudshistorie telt ook steeds zwaarder, aldus Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan Nederland. "We merken dat consumenten in toenemende mate begrijpen wat het voordeel van een ex-leaseauto is. Ze zien het bijna als een keurmerk voor kwaliteit."

Hoewel consumenten zich voor een tweedehands auto voornamelijk online oriënteren, blijft een bezoek aan een showroom gebruikelijk. LeasePlan onderzoekt daarom de mogelijkheden voor het openen van een derde LeasePlan Occasion Center (na Breukelen en Veghel).